0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Universitetsrektorer går imod gymnasiereform

Gymnasieelever skal kunne gå den lige vej til de teknisk- naturvidenskabelige uddannelser.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kommende gymnasieelever skal kunne tage den lige vej til en universitetsuddannelse inden for naturvidenskab og teknik. Det mener otte rektorer og dekaner fra de teknisk-naturvidenskabelige fakulteter og universiteter.

De opfordrer derfor undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) til i fremtidens gymnasium at oprette en naturvidenskabelig studieretning, der giver direkte adgang til alle tekniske og naturvidenskabelige universitetsuddannelser.

40 pct. matematik, fysik, kemi og biologi
Den naturvidenskabelige gymnasiegren skal bygge på matematik, fysik, kemi og biologi, som tilsammen skal fylde omkring 40 procent af undervisningstiden.

Fagene skal - bortset fra matematik, der skal have flere timer end de øvrige - vægtes lige højt, foreslår de otte universitetsfolk ifølge Gymnasieskolens Netnyheder.

Dermed går rektorerne og dekanerne imod undervisningsministerens forslag til gymnasiereform, hvori den naturvidenskabelige studieretning kan sammensættes af fag på forskellige niveauer.

Undgår skoven af suppleringskurser
Ifølge dekan Erik Meineche Schmidt fra Det Naturvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet vil rektorernes og dekanernes model betyde, at kommende gymnasiaster med hang til naturvidenskab ikke skal igennem alverdens suppleringskurser for at komme ind på universitetet.

Dertil kommer, at universiteterne får lettere ved at tilrettelægge undervisningen, fordi de studerende alle har samme bagage med fra gymnasiet.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce