0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Politiken indsætter gratisbusser i København

Mandag er første arbejdsdag med højere billetpriser i bus og tog. Politiken har her til morgen indsat fire gratisbusser i København for at skabe debat om den kollektive trafik.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Frandsen Finn
Foto: Frandsen Finn

Foto: Finn Frandsen

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Politiken har her til morgen indsat fire busser på en busrute i det centrale København.

Busserne kører fra klokken 6.30 til 12 ad nøjagtig den samme rute som linje 5A. (Den går fra Husum via Nørrebro og Rådhuspladsen til Sundbyvester).

Turen med Politikens busser er gratis for passagererne.

Dyrere busser og ringere service
Busserne sættes ind på den første arbejdsdag, hvor passagererne skal betale 12 procent mere for deres bus- og togbillet i København.

Samtidig er servicen blevet dårligere med færre afgange og
nedlæggelse af busruter.

»Vi vil på en fornøjelig måde skabe debat om et alvorligt
problem«, siger chefredaktør Per Knudsen, Politiken.

Protestskrivelse til trafikministeren
Ved de større stoppesteder på ruten bydes buspassagererne på en varm kop kaffe. Og om bord i de gratis busser ligger også dagens udgave af Politiken.

På forsiden opfordrer avisen i en stort opsat artikel sine
læsere til at skrive under på en protestskrivelse.

»Mange mennesker lades i stikken, fordi de i deres dagligdag er afhængig af en billig og effektiv offentlig transport. Det er på tide, at de ansvarlige politikere i fællesskab griber ind og sikrer os en velfungerende kollektiv trafik med rimelige takster«, står der i protestskrivelsen, som senere vil blive
overdraget til trafikminister Flemming Hansen (K).

Ingen tager ansvaret
I weekenden fralagde trafikministeren sig ansvaret for de
voldsomme prisstigninger i hovedstadsområdet. Han sagde til Politiken, at Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), der står for den københavnske busdrift, kunne have disponeret anderledes.

Det afviser trafikministerens partifælle, Mads Lebech, der er formand for Hovedstadens Udviklingsråd. Han siger til Politiken, at prisstigningen nøjagtig svarer til et statstilskud på 100 millioner kroner, som regeringen har fjernet.

Chefredaktør Per Knudsen oplyser, at Politiken her til morgen har informeret HUR og HT om de gratis Politiken-busser på linje 5A.

»Vores buschauffører og medarbejdere ser frem til en hektisk morgen og formiddag i den københavnske trafik. Klokken 12 er det desværre slut med gratis busture, aviser og kaffe. Men vi håber, at vi bliver mødt med godt humør, og at debatten om den offentlige trafik fortsætter i de kommende dage«, siger Per Knudsen.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement