0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Eksamensformer skal moderniseres

Det danske eksamenssystem skal gennem en kritisk gennemgang for at se, om det lever op til de faglige krav. Ulla Tørnæs siger, at der ikke er tale om en sparerunde, men en modernisering af systemet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Frandsen Finn
Foto: Frandsen Finn

Det danske uddannelsessystem skal op til en kritisk eksamen. - Foto: Finn Frandsen

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De danske eksamensformer skal til en kritisk vurdering hos lærer og censor.

Hele systemet skal gennemgåes for at se om prøver, karakterer og forme skal svarer til de faglige krav, der stilles i dagens uddannelsessystem.

Det er budskabet i regeringens oplæg om "Modernisering af prøver, eksaminer og karakterer", der præsenteres i dag.

Undervisningsminister Ulla Tørnæs understreger, at oplægget ikke er et forslag til en hurtig reform af systemet, men skal ses som en proces, der skal se på hvilke forbedringer, der er nødvendige.

»Vi skal arbejde på, at prøve og eksamenssystemerne bliver en dynamo for udvikling af kvalitet og faglighed. Vi skal sikre, at prøve- og eksamenssystemerne er egnede til at dokumentere målet med undervisningen, og at kravet om kvalitet i uddannelserne efterleves«, siger Ulla Tørnæs.

Ingen sparerunde
Undervisningsministeren understreger, at prøver og eksaminer er helt afgørende i det danske uddannelsessystem, og der ikke er tale om nogen spareøvelse.

En af de ting, der skal undersøges er, hvorvidt 13-skalaen bruges hensigtsmæssigt. For eksempel har det vist sig, at nogle undervisere bruger den forskelligt, endda på samme uddannelsesniveau.

»Vores eksamenssystem er ikke i krise, men det skal jo ikke forlede os til at tro, at vi har det bedst mulige eksamenssystem«, siger Ulla Tørnæs.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce