0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kritisk skolerapport offentliggjort

Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) erklærer sig glad og tilfreds med en ny OECD-rapport, der på ny sætter et kritisk fokus på folkeskolen. Rapporten er i dag offentliggjort.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Undervisningsministeriet har til morgen offentliggjort en OECD-rapport, der på ny sætter et kritisk fokus på den danske folkeskole.

Rapporten følger op OECD's 'PISA 2000-rapport', der rettede en kraftig kritik af skolerne. Rapporten var planlagt til offentliggørelse i morgen, men er frigivet tidligere efter, Politiken i dag har bragt centrale afsnit fra rapporten.

Tørnæs er glad
Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) erklærer sig meget tilfreds med rapporten:

»Det er godt at blive set efter i sømmene af mennesker, der kommer med friske øjne«, skriver Tørnæs i en pressemeddelelse, hvor hun dog tilføjer, at rapporten ikke 'rummer hele sandheden', men er et godt grundlag 'for at tænke sig om'.

»Jeg noterer mig en række anbefalinger, som trækker i samme retning, som jeg har arbejdet med siden 2001«, skriver Tørnæs.

Utilstrækkeligt fagligt niveau
Rapporten konstaterer, at der i betydeligt omfang er et utilstrækkeligt fagligt niveau i folkeskolen, og at der i udtalt grad savnes en systematisk efteruddannelseskultur.

Omvendt konstaterer OECD også, at der gennem længere tid er investeret mange penge i at forbedre folkeskolen, at lærerne generelt er engagerede, og at eleverne er glade og tillidsfulde.

35 anbefalinger
Den nye rapport leder efter årsagerne til det skuffende danske niveau, og ekspertholdet fremsætter 35 konkrete anbefalinger til forbedringer.

OECD anbefaler bl.a., at

  • undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) nedsætter kommunalt overvågningssystem i ministerieregi, der skal overvåge den faglige kvalitet, og at ministeren gennemfører årlige evalueringer af forskellige emner på forskellige klassetrin for at få 'snapshots' af det faglige niveau på skolerne.
  • Ministeren skal også sammen med Kommunernes Landsforening (KL) og Danmark Lærerforening (DLF) finansiere et projekt, der skal fokusere på, at skolelærerne får bedre værktøjer til selvevaluering.
  • Ministeren skal desuden udpege en arbejdsgruppe, der skal konkretisere de faglige mål for de forskellige klassetrin. Kommunale udrykningshold For kommunerne anbefaler OECD,
  • at der oprettes kommunale udrykningshold, der kan levere øjeblikkelig støtte til skoler, der har ondt i fagligheden.
  • Kommunerne bør også udvikle forbedrede efteruddannelsesmuligheder for skolelederne, og i det første år efter ansættelsen skal skolelederen modtage rådgivning fra en evalueringsgruppe, mener OECD. Fleksible ansættelseskontrakter For lærerne mener OECD,
  • at KL og DLF skal forpligte sig til at gøre ansættelseskontrakterne mere fleksible. Og de gen-forhandlede kontrakter skal, mener OECD, rumme et betydeligt element af efteruddanelse.
  • Desuden skal lærernes forbrug af tid på skolen registreres.
  • Og så bør KL undersøge, hvordan man overvinder samarbejdsvanskeligheder mellem lærere og pædagoger.













Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce