0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forsker: Drenge skal have senere skolestart

Drenges hjerner er ved skolestart ikke modnet nær så meget som pigernes, og derfor foreslår hjerneforsker, at drengene møder et år senere i skolen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Baaner Rasmus
Foto: Baaner Rasmus

Drenge er mere støjende og har svært ved at koncentrere sig. - Foto: Rasmus Baaner

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Piger kan ved skolestart koncentrere sig dobbelt så lang tid som drengene, og deres hjernemodning er halvandet år længere fremme end drengenes.

Det viser hjerneforsker Ann Knudsens arbejde gennem ni år med drenge og pigers hjerneudvikling, og hun mener derfor ikke, at børnene skal starte i skolen samtidig.

»Det handler ikke om intelligens. Det handler om, hvad man kan få ud af sin intelligens. Ved skolestart er drengenes hjernemodning halvandet år efter pigernes, så hvis man af princip lader dem begynde samtidig, bliver det en benhård sortering af drengene, mens pigerne kommer godt fra start«, siger hun til Jyllands-Posten.

Synd for de kvikke drenge
Formand for skolepsykologerne, Bjarne Nielsen, vil ikke tage et så drastisk skridt.

»Det vil være synd, hvis en masse kvikke drenge skal vente et år. Jeg tror ikke, at hjerneforskningen har et niveau, som kan bære så barske og firkantede konklusioner«, siger han.

Hvis man ikke vil indføre separat skolestart, mener Ann Knudsen, at man i stedet i fag som dansk og matematik skal undervise drenge og piger hver for sig.

»Drengene er urolige, larmende og ukoncentrerede. Hvis de skal begynde samtidig med pigerne, bliver man i perioder nødt til at indføre kønsopdelt undervisning«, siger hun.

Minister vil ikke følge anbefaling
På Otterup skole på Fyn har man forsøgt at dele drenge og piger i tre uger og skoleleder Jørn Mühl bakker op om hjerneforskerens anbefaling.

»Der kan være fornuft i at lade drenge begynde senere. Alternativet er at indrette skolen mere til drengene«, siger han.

Undervisningsminister Ulla Tørnæs (V) vil dog ikke udsætte skolestarten for drengene, men ønsker i stedet at skolerne indretter sig efter børnenes modenhed.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce