0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Folkeskolen har succes med it-projekter

Lærerne bliver dygtigere og eleverne bedre til at samarbejde. Det er erfaringen efter 100 projekter med IT og medier i folkeskolen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Pengene til det fire-årige program om at udvikle brugen af it og medier i folkeskolen er givet godt ud. Lærerne har fået et løft, og for eleverne har projekterne betydet øget samarbejde og indbyrdes hjælpsomhed.

Det konkluderer professor Mogens Nielsen, Danmarks Pædagogiske Universitet, efter at have set på erfaringer fra en stor del af de ca. 100 projekter.

»Projekterne har helt klart fremmet en udvikling i retning af brug af elektroniske medier i skolen«, siger Mogens Nielsen, der fremlægger sine vurderinger på konferencen Uddannelsesforum 2004 i Odense i dag.

Tekniske problemer
Der er dog også problemer. Teknikken er mange steder ikke på plads, og det kan være svært for klasser på forskellige skoler at få kommunikationen til at glide, fordi skemaerne ikke passer sammen. Samtidig skader lange svartider elevernes motivation.

Der er fortsat elever, der er dygtigere til it end læreren - men det har ikke været noget problem. Lærerne er indstillet på at få hjælp fra de dygtige elever - og det får de.

»Eleverne finder det helt o.k., at læreren ikke kan de ting«, konstaterer DPU-professoren.

Læreren skal dog fortsat holde de mest computer-fikse elever i ørerne. Der er nemlig en tendens til, at smart teknik og PowerPoint-præsentationer løber lidt af med dem, så den faglige opgave bliver glemt.

/ritzau/

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce