0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klaus Riskær anklages for uetisk markedsføring

Klaus Riskær Pedersens firma CopyGene har sendt et brev til 2400 norske gravide med information om stamceller. »Uetisk markedsføring«, lyder kritikken.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Borberg Thomas
Foto: Borberg Thomas

Klaus Riskær Pedersen har svært ved at forstå den norske kritik. - Arkivfoto: Thomas Borberg

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Husk at opbevare dit barns stamceller«.

Med den overskrift og en henvisning til firmaets hjemmeside har Klaus Riskær Pedersens stamcellebank CopyGene i et brev henvendt sig til 2400 norske gravide kvinder.

Og det har fået beskyldninger om uetisk og aggressiv markedsføring til at fyge mod det danske firma.

Lederen af Norges Gynækologiske Forening, Kjell Salvesen, mener, at brevet presser de gravide ved at spille på, at »det er nu eller aldrig«.

Den norske kritik finder opbakning i Danmark. Dr. med. Kamma Bertelsen, der er medlem af Det Etiske Råd, er stærkt kritisk over for markedsføringsmetoden.

»Man ved ikke en snus om det. Det er lige som at få kuponer ind ad døren fra det tyske lotteri, hvor man bliver lovet millioner. Det er at trække penge ud af godtroende forældre, og jeg mener ikke, at det er pengene værd«, siger hun til Ritzau.

Klaus Riskær Pedersen forstår ikke kritikken.

»Vi har lavet et testbrev, og så er folk gået helt i koma. Vi sendte sådan set bare et meget høfligt brev, hvor vi - uden salgsmateriale - gjorde opmærksom på, at der var noget, som de måske skulle overveje og at de kunne se mere på vores hjemmeside«, siger ejer og leder af CopyGene, Klaus Riskær Pedersen til Ritzau.

Begyndervanskeligheder
Klaus Riskær Pedersen forstår i øvrigt ikke den norske opstandelse. Den er usaglig og bygger på manglende indsigt, og hvis folk ikke synes, at det er rimeligt, at de får et brev, så kan de bare smide det i skraldespanden. Ifølge ham er der altid bump på vejen og uro, når man forsøger sig på et nyt område.

»Det hører med til de almindelige begyndervanskeligheder, når man laver grænseoverskridende virksomhed i et nyt teknologiområde. Men dårlig omtale er bedre end ingen omtale, fordi det sætter debatten i gang. Og det er debat, vi har brug for«, siger han.

Han bedyrer dog, at der ikke er nogen planer om at sende breve ud til gravide danskere.

»Vores markedsføring i Danmark er på plads, så det behøver vi ikke«.

Problemer i Danmark og Sverige
Det er ikke første gang, at CopyGene er i søgelyset på grund af markedsføring. I september blev en tv-reklame i dansk tv fra firmaet kaldt »usmagelig« af formanden for Det Etiske Råd, mens et andet medlem af rådet mente, at reklamen spillede på forældres angst for, hvad der kan ske deres barn.

Også i Sverige har firmaet fået opmærksomhed, fordi der på CopyGenes hjemmeside reklameres med et samarbejde med en række hospitaler, der alle har afvist, at et samarbejde eksisterer.

Tilfældet i Sverige bygger på en »oversættelsesfejl., siger Riskær.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce