0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Børn bør lære om privatøkonomi i skolen

Allerede i folkeskolen skal børn lære om budget og renter. Det kan forebygge en tårnhøj studiegæld, mener forbrugerøkonom.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Baaner Rasmus
Foto: Baaner Rasmus

Man klarer sig bedre i samfundet, hvis man taler engelsk. På samme måde bør eleverne lære noget om budget og renters rente i praksis, mener Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom i Nordea. - Foto: Rasmus Baaner

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis man skal klare sig i samfundet, må man vide noget om penge - sine egne penge.

Derfor skal børn have undervisning i basal budgetlægning og i, hvordan renter hurtigt kan få en gæld til at vokse.

»Det er en slags samfundslære, og det er en opgave for folkeskolen«, mener jurist Ann Lehmann Erichsen, der efter en årrække hos Forbrugerstyrelsen er blevet såkaldt forbrugerøkonom hos Nordea.

Hun kan ikke blive forarget over, at vi i et Danmark med fremgang og forbrug ser flere og flere studerende få oparbejdet en studiegæld på over 100.000 kroner, fordi de ikke kan klare sig for SU'en.

Penge på skemaet
Men for nogle kan det blive et problem, og derfor skal de unge rustes bedre, siger Ann Lehmann Erichsen.

Hun henviser til Sverige, hvor en række forbrugerøkonomer i de svenske banker netop har opfordret regeringen til at sætte økonomi på skoleskemaet.

»Man kan ikke bebrejde nogen noget, de ikke har lært«, siger Ann Lehmann Erichsen.

»Vi ved fra tidligere undersøgelser, at børn og unge ikke forstår så meget af det, der handler om penge. Derfor er det vigtigt, at man allerede fra barnsben lærer at bevæge sig inden for det beløb, man har til rådighed, og lærer at prioritere«, påpeger hun.

Flere forgældede unge
Ifølge Jyllands-Posten er antallet af nyuddannede akademikere med en studiegæld større end 100.000 kroner vokset 55 procent over fem år.

Og det bør vække en vis bekymring, mener Ann Lehmann Erichsen.

»I hvert fald for dem, hvor den store gæld skyldes, at de af forskellige grunde ikke har fulgt den lige linje. Har de ikke udsigt til at blive likvide, bør de støttes i at tæmme deres budget«, foreslår hun.

Har man derimod udsigt til at få job og tilbringe de næste 40 år på arbejdsmarkedet, er en gæld på 100.000 kroner ikke et problem i det lange perspektiv.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu