Her på Østerbro kører mange cyklister ude på vejbanen for at undgå cykelstiernes is.
Foto: MARTIN LEHMANN

Her på Østerbro kører mange cyklister ude på vejbanen for at undgå cykelstiernes is.

Danmark

Københavnerne kommer til at skøjte rundt mindst otte dage endnu

Hele landet skriger på salt til de isglatte veje og cykelstier

Danmark

Landets skadestuer flyder med brækkede lemmer, og de næste dages sne og frost gør formentlig kun de isglatte veje og gader endnu mere spejlblanke.

»Vi gør alt, hvad vi kan, for at holde veje og cykelstier isfri. Men siden før jul har vi haft for lidt salt til at opretholde det seviceniveau, vi gerne vil«, siger leder i Københavns Kommunes vintertjeneste, Kim Sørensen.

Saltmanglen er landsdækkende og skyldes den store efterspørgsel i hele Nordeuropa, der er ramt af den hårdeste vinter i 100 år. Saltlagrene i Vesteuropa er sluppet op, og nu venter alle på, at de oversøiske leverancer dukker op med skibe fra blandt andre Australien og Chile.

Den første store forsyning til de sjællandske kommuner dukker op 12. januar, mens jyderne må vente til uge 3, før de får fyldt lagrene op.

Vi prioriterer primært at salte cykelstierne, fordi cyklerne kun har to smalle dæk

Men selv når det sker, vil der med al sandsynlighed stadig blive ved med at være mangel på salt resten af vinteren.

»Når vi skal oversøisk for at skaffe saltet, har det en ret lang transporttid. Så selv om vi laster i midten af januar, så kommer det ikke frem, før det bliver forår«, siger Per Nygaard, regionalmarkedschef i firmaet Brøste, der leverer salt til de danske kommuner.

»Selv om vi får en masse salt om en uges tid, så er vi ikke ude over problemet, med mindre du kan love, at det bliver 8 grader og tøvejr fra nu af«.

Salter primært på cykelstierne
Københavns Kommune har ansvar for at holde kørebaner, cykelstier og godt to procent af kommunens fortove fri for sne og is. Og så længe saltbeholdningen er slunken, fokuserer Vintertjenesten hovedsageligt på at holde cykelstierne farbare.

»Vi prioriterer primært at salte dér, fordi cyklerne kun har to smalle dæk, mens bilerne har fire brede, og det gør det vigtigere, at der er ryddet«, siger Kim Sørensen.

Men alligevel er der flere steder i byen, hvor isen gør det yderst risikabelt at forcere cykelstierne.

»Nogle steder er det fordi, der er faldet is ned fra tagene, og andre skyldes det, at folk har skovlet sne fra fortovet ud på cykelstierne. Det eneste, vi kan gøre, er at putte salt, salt og salt på, men det er ikke altid nok«, fortæller Kim Sørensen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce