Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Motorvejen M3 i Københavns udkant er den mest trafikerede motorvej i Danmark (arkivfoto).
Foto: Peter Hove Olesen/POLCREATIVE

Motorvejen M3 i Københavns udkant er den mest trafikerede motorvej i Danmark (arkivfoto).

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Trafikstøj: »Jeg bliver selv kontaktet af folk, som er fortvivlede, fordi de ligger vågne om natten«

Med den fart, der er på at afhjælpe vejstøj, går der hundreder af år, før naboer til trafikerede veje kan sove roligt.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvert år dør hundreder af danskere før tid, fordi de bor steder, hvor der er alt for meget støj fra trafikken. Alligevel går det alt for trægt med at bekæmpe vejstøj i Danmark.

Det mener projektleder Kirstine Hjorth Lorenzen fra virksomheden Gate 21, som leder et frivilligt samarbejde mellem en række kommuner på Københavns vestegn, som er gået sammen for at dæmpe støjen fra vejene.

»Den danske indsats er elendig«, siger hun og sukker hørbart i telefonen.

»Kommunerne får tonsvis af henvendelser fra frustrerede borgere. Jeg bliver selv kontaktet af folk, som er fortvivlede, fordi de ligger vågne om natten, og der er ikke udsigt til, at det bliver bedre, så folk er mega-frustrerede, fordi de ingen handlingsmuligheder har«, siger Kirstine Hjorth Lorenzen, der er leder af projektet, der har navnet Silent City.

Selv om der er sat støjværn op flere steder, og selv om den ny asfalt, som lægges, er støjdæmpende, går udviklingen alt for langsomt, mener hun. De tørre tal fra sidste kortlægning af vejstøjen viser, at 28 procent af landets boliger er udsat for vejstøj over de anbefalede grænser. Det betyder, at omkring 1,4 mio. danskere er generet af trafikstøj.

Ser man udelukkende på de statslige veje, er der cirka 120.000 støjbelastede boliger. I perioden fra 2008 til 2013 faldt det tal med 1.500 boliger. De statslige veje er eksempelvis motorveje, og forskning har vist, at støjen fra motorveje opleves meget værre end anden vejstøj.

Gode intentioner, men ingen penge

Kortlægningerne af vejstøjen er lavet som følge af EU’s støjdirektiv, og de næste planer skal være klar til sommer. Direktivet slår fast, at støj er det næststørste miljøproblem i Europa. Direktivet kræver også, at større byer laver støjhandlingsplaner. Men planerne er ikke bindende, og der er intet krav om, at de er finansieret, og derfor er deres effekt begrænset, mener Kirstine Hjorth Lorenzen.

»Der er næsten ingen penge til de lokale indsatser, og nationalt bliver trafikstøjproblemet næsten ignoreret. Samtidigt er der ingen initiativ til at tage oplagte og billige løsninger som hastighedsbegrænsning og kampagner for støjreducerende dæk i brug«, siger hun.

Regningen for eksempelvis at sætte støjværn op og lægge støjdæmpende asfalt deles af kommuner og staten. Vejene i byerne er kommunernes ansvar, mens de statslige veje, eksempelvis motorveje, er statens. Kirstine Hjorth Lorenzen henviser til, at der tidligere var afsat statslige puljer til at reducere eksisterende trafikstøjsproblemer. Men de er tømt, og der er ikke oprettet nye puljer.

Kommunerne får tonsvis af henvendelser fra frustrerede borgere

Afdelingsleder i Rambølls afdeling for Akustik og Støj, Allan Jensen, er med til at lave støjkortlægningen og har kommuner og virksomheder som kunder.

»Trafikstøj generer så mange mennesker og har alvorlige helbredseffekter, men der bliver kun talt om det ved højtidelige lejligheder. Det er ikke en overdrivelse at kalde det et overset samfundsproblem«.

Når der anlægges nye veje, eller ved nybyggeri af boliger, skal støjgener indtænkes fra begyndelsen, men det hjælper ikke folk, som allerede er plaget af vejstøj.

Og end ikke udsigten til, at vi alle en dag kører i el-biler, løser problemet, forklarer Allan Jensen.

Når en bil kører over 30-40 km/t., kommer den største del af støjen fra dækkene og vejen, og den støj er den samme i en elbil.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Både projektleder Kirstine Hjorth Lorenzen fra Gate 21 og Allan Jensen fra Rambøll efterlyser politiske visioner.

»Politisk må der formuleres en ambitiøs politik, og der må følge penge med. Bekæmpelsen af støj kunne tænkes sammen med, at vi vil have sænket CO2-udslippet og få antallet af privatbiler ned, så ville vi også kunne få mindre luftforurening«, siger Kirstine Hjorth Lorenzen.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) skriver via sin presseafdeling i en mail, at vejstøj er et »væsentligt samfundsproblem«, og at det med støjpuljen lykkedes at etablere en lang række støjskærme.

Han fremhæver også, at støjhensyn indgår, når der anlægges nye veje.

»Personligt er jeg meget optaget af at finde løsninger, der kan begrænse støjen fra vejene, men der er desværre ingen nemme løsninger. Regeringen forsøger hele tiden at gøre noget ved vejstøjen inden for de økonomiske rammer, der er til rådighed«, lyder det fra ministeren.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden