Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Aarhus, Aalborg og Esbjerg følger trop: Vil indføre flere 40 km/t-zoner

Flere af landets største kommuner vil ligesom København have flere lokale områder med en fartgrænse på 40 km/t.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Foden skal lettes fra speederen i dele af landets største byer.

I både København, Aarhus, Aalborg og Esbjerg har politikerne fundet smilene frem efter transportminister Ole Birk Olesens (LA) udmelding om, at han nu gør det nemmere for kommunerne at få sænket hastighedsgrænsen på flere veje fra 50 til 40 km/t.

Især for at beskytte de bløde trafikanter.

Københavns borgmester for teknik og miljø, Morten Kabell (EL), har allerede meldt ud, at hans forvaltning ønsker at sænke den maksimale hastighed til 40 km/t. i flere dele af København.

I mange flere beboelseskvarterer kan vi nu få lavere fart i gaderne, så man kan færdes mere trygt.

Nu følger Aarhus, Aalborg og Esbjerg efter.

»Vi har det samme ønske om at sætte hastigheden ned, primært i beboelseskvarterer. Og vi har arbejdet i flere forskellige kvarterer med at fremme det. Problemet er, at kravene er meget høje«, siger Kristian Würtz (S), der er rådmand for Magistratafdelingen for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

Han tilføjer:

»I mange flere beboelseskvarterer kan vi nu få lavere fart i gaderne, så man kan færdes mere trygt«

Kommunerne kan spare udgifter

Kommunerne skal fortsat bede politiet om tilladelse. Men kravet om, at kommunerne i dag skal kunne dokumentere, at der sker mange ulykker på en strækning grundet fart, bliver blødt op.

Ministerens forslag vil derfor gøre det mindre besværligt for kommunerne at indføre såkaldte røde zoner, som er en lokal hastighedsbegræsning på eksempelvis 40 km/t. - altså et decideret forbud.

I røde zoner skal der ikke være lige så mange hastighedsdæmpende foranstaltninger, som når kommunerne sætter blå tavler op, der blot angiver en 'vejledende hastighed'.

Bump er hundedyre

Hastighedsdæmpende foranstaltninger er blandt andet bump og forsnævringer, og det er ifølge Kristian Würtz »hundedyrt« at lave.

Det er Mette Skamris, der er afdelingsleder i By- og Landskabsforvaltningen i Aalborg Kommune, enig i.

Kommunen har udarbejdet en hastighedsplan, hvor de lægger op til at sænke hastighederne i kommunens boligkvarterer.

»Vi vil gerne have udvidet initiativet og bruge forbudstavler i boligområder i stedet for at sætte blå tavler op. Vi har ikke økonomi til at plastre små boligveje til med bump og indsnævringer«, siger hun.

Arbejdet er i gang

Anders Kronborg (S), der er formand for Teknik & Byggeudvalget i Esbjerg Kommune, »hilser forslaget velkommen«.

Han har allerede i dag sat sin forvaltning til  at undersøge, om der er steder i byen, hvor hastigheden kan sænkes.

»Der er flere lokalområder, hvor jeg sagtens kunne forestille mig, at vi ikke vil møde modstand fra borgerne, hvis vi går den vej«.

Ifølge Anders Kronborg er den »helt rigtige måde« at angribe problemstillingen på:

»Det giver os nye frihedsgrader som politikere i kommunerne. I dag skal der ofte være dokumentation for, at der er sket ulykker, før man kan skride ind og sænke hastigheden. Så det er rettidig omhu for ministeren«.

Langsom kørsel om morgenen

Aalborg Kommune arbejder også på at have zoner med differentierede hastigheder i løbet af døgnet.

»Så man har hastighedsnedsættelser på tidspunkter af døgnet, hvor der er mange bløde trafikanter på vejene. Og hvor man så må køre 50 kilometer i timen i resten af døgnet«, siger afdelingsleder Mette Skamris.

I Odense Kommune opleves dokumentationskravene ikke som omfattende.

»Alt der er med til at afbureaukratisere og gøre ting lettere er godt, men det ændrer ikke så meget i vores dagligdag. I Odense har vi i forvejen et rigtig godt samarbejde med politiet, og vi har ikke oplevet store besværligheder på det område. Vi har allerede sænket hastigheden flere udvalgte steder i byen«, siger Jane Jegind, rådmand i Odense Kommunes By- og Kulturforvaltning.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden