Morten Rømer Jespersen, kontanthjælpsmodtager. Bor for tiden i barndomshjemmet hos sin mor.
Foto: Joachim Adrian

Morten Rømer Jespersen, kontanthjælpsmodtager. Bor for tiden i barndomshjemmet hos sin mor.

Danmark

Kontanthjælp: Når en ny sagsbehandler kommer til, bliver det meget sværere at få job

Ny forskningsrapport om kontanthjælpsmodtagere dokumenterer, hvad der virker for at få dem i job.

Danmark

Hver gang en aktivitetsparat kontanthjælpsmodtager får en ny sagsbehandler, reducerer det kontanthjælpsmodtagerens mulighed for at komme i arbejde med 22 procent.

Det er konklusionen i et stort forskningsprojekt, det såkaldte Beskæftigelses Indikator Projekt, der igennem fire år har undersøgt, hvad der rent faktisk hjælper udsatte kontanthjælpsmodtagere. Ifølge forskningsleder Charlotte Hansen, der står bag projektet, er sagsbehandleren en »kritisk faktor« i aktiveringen.

»Vi ved, at der sker et stort informationstab ved at gå fra en sagsbehandler til en anden, og mange borgere oplever, at de skal starte forfra hver gang. Nu har vi så dokumentation for, at det har en ekstremt skadelig effekt på gruppens muligheder for at komme i job«, siger hun.

Organiseringen og bureaukratiet kommer til at stå i vejen for, at borgeren finder et job

Undersøgelsen bygger på tal fra 10 danske jobcentre, 300 sagsbehandlere og 4.000 aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere. Projektet anslår desuden, at 40 procent af kontanthjælpsmodtagere oplever et sagsbehandlerskift.

Og det er et konservativt skøn, siger Michael Rosholm, tidligere økonomisk vismand og forsker ved Aarhus Universitet, der har været en del af analysearbejdet.

»Det er selvfølgelig et problem, hvis et skift fører til afbrydelser i aktiveringsindsatsen. Man mister progression i hele processen, og det kommer til at koste borgeren – og dermed samfundet – mange ressourcer. Organiseringen og bureaukratiet kommer til at stå i vejen for, at borgeren finder et job«, siger han.

Hos Dansk Socialrådgiverforening har man samme oplevelse.

»Vi har i mange år påpeget, at sagsbehandlerskift i den grad forlænger folks tid i systemet. Det gælder både for arbejdsløse og i familiesager«, siger formand Majbrit Berlau, som kalder organiseringen på de kommunale jobcentre for »kafkask« og uoverskuelig.

Hendes kritik går ikke hen over hovedet på formanden for arbejdsmarkeds- og erhvervsudvalget i Kommunernes Landsforening, Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S).

»Der er et behov for at få reduceret mængden af lovgivningen, der uden tvivl besværliggør sagsbehandlernes arbejde«, siger han og fremhæver, at der f.eks. i øjeblikket er 84 undergrupper for ledige. Ryger man over i en ny gruppe, kan det betyde, at man skifter sagsbehandler.

Og en reduktion af den ekstensive lovgivning bliver da også en hjørnesten i de kommende reformer af beskæftigelsesindsatsen, fastslår beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen:

»Vi kan se, at der er behov for at lave om på den måde, vi organiserer jobcentrene på i dag. Beskæftigelsesindsatsen som et hele har brug for et serviceeftersyn«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce