Landmand Torsten Wetche fra Farsø skal bruge 2,5 millioner kroner til udviklingen af en ny type mælk fra fritgående køer, der kun spiser græs. Det kan blive en realitet med investeringer fra Coop’s medlemmer.
Foto: Hans Christian Jakobsen

Landmand Torsten Wetche fra Farsø skal bruge 2,5 millioner kroner til udviklingen af en ny type mælk fra fritgående køer, der kun spiser græs. Det kan blive en realitet med investeringer fra Coop’s medlemmer.

Danmark

Nu kan Coop’s medlemmer tjene penge på at investere i grøn mælk

Coop tager et stort skridt ind i deleøkonomien og giver 1,7 mio. medlemmer mulighed for at investere i nye fødevarefirmaer og projekter som græsmælk og økowhisky via crowdfunding. Medlemmerne får renter eller gaver retur og firmaerne startkapital.

Danmark

Nye fødevarefirmaer skyder op overalt i det danske landskab, men de har svært ved at finansiere de gode ideer. Samtidig har danskerne milliarder af kroner stående på renteløse indlånskonti i bankerne.

Det er baggrunden for, at Danmarks største supermarkedskæde, Coop, nu tager et stort skridt ind på et af deleøkonomiens nye forretningsområder, crowdfunding.

Fra i dag tilbyder Coop sine 1,7 millioner medlemmer at placere sparepengene i nye fødevarevirksomheder og -projekter.

Med investeringer i virksomheder som Thise Mejeri og Fejø Frugt bliver Coop’s medlemmer tilbudt en fast rente på 3-4 procent for deres investeringer.

Hele tanken om, at forbrugerne i fællesskab løfter og driver de gode projekter er som taget ud af Coop’s dna

»Et attraktivt alternativ til at have pengene stående på en indklånskonto i banken, hvor renten er 0«, fastslår projektets direktør, Charlotte Skovgaard:

»Vores undersøgelser viser, at medlemmerne har en stor og stigende interesse for lokale fødevarer; de vil gerne støtte de små samfunds virksomheder, de vil gerne involvere sig. Og så er de optaget af de historier, der gemmer sig bag mange af de nye innovative fødevareproducenter, der dukker op i disse år«, siger hun.

Coop Crowdfunding hedder den nye portal, der er skabt i et tæt samarbejde med Danmarks største crowdfundingplatform, Lendino.

Her kan forbrugerne give spændende fødevareprojekter toårige lån, som modtagervirksomheden så betaler tilbage med månedlige ydelser, der også indeholder et renteafkast. Og det gælder, uanset om lånet er på 1.000 eller 100.000 kr. Når de to år er gået, har forbrugeren fået hele sit lån tilbage, inklusive den aftalte rente. En bedre forretning end at lade penge stå uden rente i banken, men med den indbyggede risiko, at fødevarefirmaet kan gå konkurs i den toårige låneperiode.

En ny slags mælk fra Farsø

I en anden model kan forbrugerne støtte firmaer og projekter med mindre beløb i en slags sponsorat og få belønninger retur i form af vareprøver, virksomhedsbesøg eller gaver. Her kan forbrugerne bidrage med beløb helt ned til 100 kroner.

Og uanset om der er tale om crowdfundinglån eller crowdfundingbelønning, får forbrugerne altid deres penge tilbage, hvis det ikke lykkes at samle det beløb sammen, som producenten beder om.

Hele grundtanken bag crowdfunding er netop, at virksomheder går direkte til kunderne eller forbrugerne og beder om bestemt beløb, der så samles sammen gennem mange bidrag, store som små, inden projektet føres ud i livet.

Et af de projekter, som Coop’s medlemmer fra i dag bliver bedt om at støtte både med lån og belønningssponsorater, er udviklingen af en ny type græsmælk.

Thise Mejeri i Skive skal bruge 2,5 millioner kroner, så økolandmand Torsten Wetche fra Farsø kan komme i gang med produktionen af mælk.

Det er historisk, at en etableret virksomhed med et voldsomt stort antal medlemmer kommer ind på markedet

»Tankegangen er, at køer skal æde det, som køer fra naturens hånd er skabt til at æde, nemlig græs. Så det er slut med at æde menneskeføde, korn, kraftfoder, majs og sojaprotein«, fortæller Torsten Wetche, der er andelshaver i Thise Mejeri.

På forhånd er de sagkyndige begejstrede over Coop Crowdfunding. Der er brug for alternativer til bankernes 0-renter, lyder meldingen fra den uafhængige prisportal Mybanker.

»Hele tanken om, at forbrugerne i fællesskab løfter og driver de gode projekter, er som taget ud af Coop’s dna. Det giver mening, og det giver frem for alt forbrugeren en mulighed for at få noget ud af sparepengene«, siger Peter Jensen, kommunikationschef i Mybanker.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Her er forventningen bedre resultater med Coop’s crowdfunding end med Coop Bank. Også her var tanken, at Coop’s imponerende medlemsbase kunne sikre den solide kundetilgang, men fem år efter fødslen, har ’andelsbanken’ stadig ikke imponeret eksperterne.

Sigurd Schou Madsen, der har ansvaret for iværksætteri i Dansk Erhverv og desuden er bestyrelsesmedlem i Dansk Crowdfunding Forening, har også positive forventninger til Coop Crowdfunding.

»Det er historisk, at en etableret virksomhed med et voldsomt stort antal medlemmer kommer ind på markedet. Det går godt i spænd med den gamle klassiske andelsbevægelse, og bliver det en succes, vil det uden tvivl løfte branchen«, siger Sigurd Schou Madsen.

115 millioner samlet ind på et år

Crowdfunding er stærkt voksende over store dele af verden. I 2015 blev der rejst omkring 50 millioner kroner via crowdfunding i Danmark, og det steg til mere end 115 millioner kroner sidste år, skønner Dansk Crowdfunding Forening.

Foruden Thieses græsmælk fra Farsø er det med Coop Crowfunding blandt andet muligt at støtte en bornholmsk producent af naturligt tyggegummi, en frugtvirksomhed på Fejø, som gerne vil dyrke flere økologiske æbler, og en whiskyproducent på Ærø, der vil fremstille økologisk whisky.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce