Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kræftens Bekæmpelse: »De bliver ved med at sige, at det nok skal blive bedre om et par måneder. Der er snart gået et år«

Det rammer patienterne, når Sundhedsplatformen giver ventetider. Det skal regionen løse, mener Kræftens Bekæmpelse.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kræftens Bekæmpelse vil ikke høre på bortforklaringer. Nu må Region Hovedstaden få løst problemerne med it-systemet Sundhedsplatformen, så patienterne ikke venter for længe på udredning og behandling.

Om nødvendigt med nogle midlertidige tiltag.

Det mener Leif Vestergaard, der er direktør i patientorganisationen Kræftens Bekæmpelse.

»Det kan have konsekvenser for kræftpatienterne, når de ikke behandles i overensstemmelse med de fagligt anbefalede forløbstider. Vi ved, at lange udrednings- og behandlingsforløb øger usikkerheden hos patienterne og de pårørende. Og der er risiko for at kræftsygdommen udvikler sig og breder sig, så det bliver sværere at behandle. I værste fald bliver det umuligt«, siger han.

Løsning efterlyses

Anledningen er, at Rigshospitalet ikke længere kan tilbyde kvinder med brystkræft at blive behandlet inden for fastsatte tider i de nationale kræftpakker, fordi lægerne bruger længere tid på at betjene it-systemet Sundhedsplatformen.

De skal taste oplysninger og koder ind i den elektroniske journal, og det koster minutter af den tid, de har til at se og tale med patienterne. Lægerne kan derfor se færre patienter i ambulatorierne, end de kunne, før Sundhedsplatformen blev implementeret. Rigshospitalets direktion og politikerne i Region Hovedstaden mener, at problemet med sundhedsplatformen vil løse sig med tiden.

Rigshospitalet har haft Sundhedsplatformen i næsten et halvt år, og på Herlev Hospital kan de om kort tid fejre ét års jubilæum med det nye it-system.

Leif Vestergaard mener, at forklaringen om midlertidige problemer er »uholdbar«, når hospitaler med Sundhedsplatformen stadig melder om nedsat kapacitet.

»Region Hovedstaden kan ikke blive ved med at udskyde løsningerne på problemet med it-systemet. De bliver ved med at sige, at det nok skal blive bedre om et par måneder. Der snart gået et år. Nu vil vi gerne begynde at se, at det rent faktisk går bedre«, siger Leif Vestergaard.

De har haft den naive forestilling, at det nok skulle gå, hvis lægerne bare lærte at bruge 10-fingersystemet«

Han efterlyser hurtig handling fra Region Hovedstaden.

»Jeg vil gerne høre, hvilke overvejelser Region Hovedstaden gør sig omkring det her. De må jo efterhånden have gjort sig et par overvejelser omkring problemerne, når de har udviklet sig på den her måde«, siger han.

Og hvis der ikke er bud på en løsning, kan Region Hovedstaden blive nødt til at sætte »nogle hjælpeforanstaltninger i gang«, så lægerne ikke bliver presset, og patienterne bliver behandlet til tiden, mener Leif Vestergaard.

Han vil dog ikke komme med bud på en mere permanent løsning på problemet.

Oversolgt til regionspolitikere

Det vil til gengæld Niels Høiby, der er medlem af Regionsrådet for Liberal Alliance. Han mener, at regionen er nødt til at ansætte flere lægesekretærer til at stå for journalarbejdet og indtastningerne, så lægerne ikke skal bruge deres tid på det.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Set fra mit synspunkt er man nødt til at få de lægesekretærer ind igen. Det kan ikke være rigtigt, at lægerne skal sidde og bruge så meget af deres tid på arbejdet ved computere. Normalt taler man om opgaveglidning, hvor man flytter opgaver fra højere lønnede til lavere lønnede. Man får sygeplejersker til at udføre opgaver, som lægerne så ikke skal lave. Det, man har gjort her, er det stik modsatte. Man flytter arbejdet fra folk, der ikke har så høj løn, til læger, der har højere løn«, siger Niels Høiby.

»De har haft den naive forestilling, at det nok skulle gå, hvis lægerne bare lærte at bruge 10-fingersystemet. Men det har slet ikke noget med det at gøre«, siger han.

Niels Høiby mener, at Sundhedsplatformen er blevet oversolgt til regionspolitikerne.

»De sagde, at der var en masse at spare, og det blev også indarbejdet i budgettet, så der blev fyret en masse lægesekretærer, som man mente, man kunne spare væk. Men det duer bare ikke«, siger Niels Høiby.

Leif Vestergaard er bekymret for, at problemet med Sundhedsplatformen får konsekvenser for endnu flere patienter, når it-systemet rulles ud på regionens øvrige hospitaler.

»Hvis man ikke har fundet ud af, hvad man kan gøre for at hjælpe lægerne med at behandle patienterne til tiden, så bliver problemet bare større og større og større«, siger Leif Vestergaard.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden