Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Flere og flere storbyer får øjnene op for de fordele, det giver at satse på cyklen som transportmiddel. Manden fra München er en af dem, der tager den tohjulede gennem byen.
Foto: Copenhagenize Design Co.

Flere og flere storbyer får øjnene op for de fordele, det giver at satse på cyklen som transportmiddel. Manden fra München er en af dem, der tager den tohjulede gennem byen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter topplacering i Wired: »Det har en gigantisk brandværdi for København«

Ingen kan slå vinderen, når det gælder cykeltrafik. Men mange prøver: En lang række storbyer øger bevillingerne til cyklismen markant.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

København er på toppen som Verdens Bedste Cykelby.

Den danske hovedstad har fået snoet sig uden om Amsterdam og står lige i øjeblikket på sejrspodiet, når det gælder konkurrencen om at sikre den tohjulede trafik de bedste vilkår.

Det er tidsskriftet Wired Magazine og bydesignvirksomheden Copenhagenize, der står bag offentliggørelsen af The Bicycle Friendly Cities Index.

Den oplister de byer, som har formået at give den moderne cykeltrafik de bedste forhold.

Når København står på sejrspodiet, skyldes det ifølge opgørelsen, at byen har investeret massivt i at bygge cykelstier og -anlæg. Ikke mindst de mange nye og kommende cykelbroer i byen sikrer hovedstaden den gode placering.

Trængsel i København: Der er få mennesker i bilerne og mange ventende på cykelstien.
Foto: Copenhagenize Design Co.

Trængsel i København: Der er få mennesker i bilerne og mange ventende på cykelstien.

Også Havneringen, de grønne bølger gennem lyskrydsene og supercykelstierne giver København topkarakter i konkurrence med andre byers cykelpolitik. Tidligere har København set sig overgået af Amsterdam, men ved opgørelserne i 2015 og nu også i år er byen på toppen.

International tendens

Bevægelsen frem mod en mere by- og menneskevenlig trafik er tydelig, mener lederen af Copenhagenize Design Company, danske Michael Colville-Andersen.

»At omlægge plads i byerne for at sikre cyklister, øge cykeltrafikken og forbedre livskvaliteten i byerne er en af de største strømninger i den globale bykultur«, mener han.

»I snart et århundrede har vi kun stillet ét spørgsmål om transport i vore byer: Hvor mange biler kan vi få ned gennem denne eller hin gade. Moderne byer ændrer det slidte spørgsmål til et: Hvor mange mennesker kan vi få gennem gaden?«.

Udenlandsk interesse for danske cykelløsninger

Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL) er i disse dage til den internationale Velo-City-konference om cykeltransportens muligheder.

Det har en gigantisk brandværdi for København at have den position.

Den danske hovedstads position som banebrydende inden for moderne mobilitet gør ham til en ombejlet deltager.

»Byplanlæggere, borgmestre, private virksomheder  vil alle være en del af den københavnske cykelsucces. Der er mange, der vil tale med os om, hvad vi har gjort i København. Det har en gigantisk brand-værdi for København at have den position«, siger han.

Morten Kabell: Der er stor interesse for de københavnske trafikløsninger.
Foto: Lars Krabbe

Morten Kabell: Der er stor interesse for de københavnske trafikløsninger.

Placeringen øverst på det internationale cykelindeks ser han som en anerkendelse af byens indsats for cykelfremme.

»Men jeg bemærker, at andre byer arbejder sig op. Flere af dem arbejder sindssygt dygtigt, for eksempel Utrecht med sin cykelparkering. De rykker på en måde, som København ikke kan i øjeblikket«, siger han.

Byens vækst nødvendiggør flere penge til cykeltrafikken

Københavns sædvanlige rival til posten som den bedste cykelby er Amsterdam. Den ligger i den seneste udgave af The Bicycle Friendly Cities Index på en tredjeplads.

»Det er et slag for dem og en påmindelse om, at man ikke bare må lade være med at gøre mere. Overordnet set er hollænderne længere fremme nationalt. Men som by er København så langt foran, at de hollandske byer gerne vil lære af det«, siger han.

Morten Kabell ser et stort behov for fortsatte bevillinger til cykeltrafikken i en by som København.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Når vi bliver 100.000 flere københavnere er vi nødt til at fortsætte investeringerne for at sikre københavnerne mobilitet - også om ti år«.

Top ti-listen

Her er de øvrige byer på listen:

2: Utrecht, Holland. Mens andre hollandske byer er gået i stå, når det kommer til investeringer i cykeltrafik, så fortsætter Utrecht. Byen har fået en ny cykelbro, den bygger yderligere 33.000 cykelparkeringspladser ved siden af hovedbanegårdens allerede eksisterende 12.000 pladser og den forbedrer også fremkommeligheden i lyskrydsene.

3: Amsterdam, Holland. Byen er gledet ned ad listen, fordi den er gået i stå i forhold til forbedringer for cykeltrafikken. Byen har en meget høj andel af cyklister i trafikken, men gør ikke fremskridt trods omfattende planer om investeringer i cykeltrafik.

4: Strasbourg, Frankrig. Byen har den største cykelandel af trafikken i Frankrig og er blandt andet i gang med at indføre supercykelstier. Den støtter også investeringer i ladcykler som transportløsning i byen.

5: Malmø, Sverige. Byen arbejder aktivt på at fremme cykeltrafikken og har blandt andet fået sin første beboelsesejendom uden de ellers så obligatoriske bilparkeringspladser, der ellers kræves ved nye ejendomme. Byen har også indrettet et distributionscenter på centralstationen, så varerne kan komme det sidste stykke med ladcykler.

6: Bordeaux, Frankrig. Byen har for kort tiden vedtaget en plan om at nå en cykelandel af trafikken på 15 procent og overvejer at lukke en bro over Garonne-floden for biler. Bystyret har også sat 550 millioner kroner af til cykelfremme.

7: Antwerpen, Belgien. Byen arbejder på at få en række cykelruter langs havnen, på at få gravet en stor ringvej ned og dermed åbnet for plads til blandt andet cykler og andre forbedringer for borgerne. Den arbejder aktivt med at sikre bedre parkeringsforhold for de tohjulede, men kritiseres i opgørelsen for, at forbedringerne kommer for langsomt.

Foto: Copenhagen Design Co.

8: Ljubljana, Slovenien. Byen gør solide fremskridt og har ifølge The Bicycle Friendly Cities Index allerede i dag et fornuftigt cykelstinet - et net, den fortsat arbejder på at forbedre. Der er en god forståelse i bystyret for de positive effekter på at skabe et byrum for mennesker mellem husene, selv om bilerne stadig fylder meget.

9: Tokyo, Japan. Cyklen når i nogle bydel en trafikandel på 30 procent og er en integreret del af den store bys mobilitet. Men den bør vende blikket fra USA og se mod Europa, når den vil finde løsninger på sine trafikproblemer, framgår det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

10: Berlin, Tyskland.

Berlin er også godt på vej til at give plads til mere cykeltrafik.
Foto: Copenhagenize Design Co.

Berlin er også godt på vej til at give plads til mere cykeltrafik.

Byens indbyggere har været særdeles aktive i bestræbelserne på at vinde politisk forståelse for cykeltrafikken og fik sat den på dagsordenen ved valget sidste år. Bystyret har fokus på bæredygtig transport. I øjeblikket udgør cyklerne 13 procent af trafikken, men det tal er højere i nogle bydele. Der er planer om store investeringer i cykelstier og om at indføre cykelgader, hvor trafikken foregår på cyklernes betingelser.

11.-20.-pladsen på listen over verdens mest cykelvenlige byer går til Barcelona, Wien, Paris, Sevilla, München, Nantes, Hamborg, Helsinki, Oslo og Montreal.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden