Varer kan stadig ikke blive fragtet ud af containerhavnene i Rotterdam og Göteborg. Det skaber problemer for danske virksomheder.
Foto: Thomas Borberg

Varer kan stadig ikke blive fragtet ud af containerhavnene i Rotterdam og Göteborg. Det skaber problemer for danske virksomheder.

Danmark

Cyberangrebets konsekvenser: Dansk varetransport er delvist lammet på 3. døgn

Lastbiler kan ikke hente varer i nordeuropæiske havne. Mærsks problemer spreder sig som ringe i vandet.

Danmark

Fra klokken 13.30 tirsdag og frem til nu har den danske varetransport været alvorligt bremset som konsekvens af cyberangrebet på A. P. Møller - Mærsk.

Nu, 50 timer senere, er status, at varetransporten kun er kommet op at køre på næsten halv kraft. Det vurderer den ledende virksomhed på markedet for containertransport via lastbil.

»Jeg har været i branchen i 14 år, og jeg har aldrig prøvet noget lignende«, siger Anne Kathrine Steenbjerge, administrerende direktør i Ancotrans.

Varetransport står stille i Göteborg og Rotterdam

Hun oplyser, at havnene i Göteborg og Rotterdam på tredje døgn har lukket for transportkørsler ind og ud af havnen. I Danmarks største containerhavn i Aarhus kører man på nødberedskab, så der kan lastes skibe, men transportkørsler ind og ud af havnen er stadig kun på cirka halv kraft.

»Skibene er del af en lang forsyningskæde, men når havnen bliver låst, så kommer lasten jo ikke videre. Man skal forestille sig det som et supermarked fyldt med varer, men du kan ikke komme ind og hente varerne. Derfor er der en masse kunder, som nu efterspørger den last, som de havde bestilt for mange uger siden; de ved ikke, hvornår varen er sendt ud i verden, og de ved ikke, hvornår de kan få den«, siger Anne Kathrine Steenbjerge.

Mangler reservedele og varer

Bare i Aarhus er der hundredvis af containere, som ikke er kommet ud til kunderne.

»Det betyder, at virksomheder står og mangler forskellige typer af reservedele, og butikker mangler alt fra fødevarer til legetøj. Der går et stykke tid, før lagrene er brugt op, men der er jo en fallout-periode, og det vil tage flere uger, før den pukkel er blevet arbejdet ned«, siger chefen for Ancotrans.

Hun vurderer ikke, at forbrugerne vil blive direkte ramt, selv hvis containerhavnenes problemer trækker ud de kommende dage. Men det rammer import- og eksportvirksomheder samt produktionsvirksomheder, der mangler overblikket over deres vare-flow.

Endelig har cyberangrebet medført store problemer for transport- og logistiksektoren:

»Det har skabt stor usikkerhed og er en kæmpe administrativ byrde for dem, der har med containere at gøre. Biler er strandet, og trafikken skal dirigeres om. Logistisk er det et gigantisk mareridt at få ryddet op i, og det giver ringe i vandet, som ingen af os endnu har overblik over, hvor længe vil vare ved«, siger Anne Kathrine Steenbjerge.

Forplanter sig i flere og flere led

Dansk Industri har fået flere og flere meldinger fra medlemsvirksomheder om, at den manglende fragt af varer påvirker deres drift og produktion.

»Verdenshandelen styres på stort set samme måde, som når du bestiller en pakke over nettet til levering. Så får du data om, hvornår leveringen er pakket, afsendt og leveret til dig. Sådan er store dele af verdenshandelen også bundet op: Datakæder sikrer, at kunde og køber har blik for, hvor deres vare er henne. Det er de datakæder, der bliver ramt ved sådan et angreb«, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport og Logistik.

»De konkrete effekter ved cyberangrebet er, at containere ikke bliver hentet i havneterminalerne og derfor ikke lander hos varemodtageren. Det slår ind i produktionen, når virksomhederne ikke får deres nødvendige råvarer. Udfordringen forplanter sig i flere og flere led. Det er mærkbart, og vi får flere og flere meldinger fra medlemsvirksomhederne. Men der arbejdes på at løse problemerne med nødoperatører, og min forventning er, at det ikke vil skabe vedvarende problemer«, fortsætter Michael Svane.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce