Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Hjemmeside sender direkte fra over 70.000 overvågningskameraer rundt i verden.
Foto: Thomas Borberg

Hjemmeside sender direkte fra over 70.000 overvågningskameraer rundt i verden.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kameraproducent: Det er en meget stor udfordring

Hvert tiende af de pivåbne overvågningskameraer på international hjemmeside er lavet af Axis, som lægger ansvaret på forbrugerne.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er producenternes ansvar at sikre, at vi ikke uvidende går rundt og bliver overvåget via de kameraer, vi selv har sat op. Sådan lyder det fra Forbrugerrådet og den internetpolitiske tænketank Bitbureauet.

Meldingen er en reaktion på, at en hjemmeside sender direkte fra over 70.000 overvågningskameraer placeret rundt omkring i verden. Ifølge hjemmesiden er hvert 10. af de kameraer, man har kunnet få adgang til, af mærket Axis, et firma, som fra sit hovedsæde i Sverige bryster sig af at have opfundet verdens første netværkskamera og i dag erklærer sig »førende« inden for området.

Ray Mauritsson er firmaets administrerende direktør, og faktisk er han ikke overrasket over, at Axis er det mærke, der har leveret flest af de kameraer, der står oplistet på østeuropæerens hjemmeside.

Vores kameraer er udbredt i så høj grad, at de også ender i private hjem

»Der er vel installeret over 12 millioner Axis-kameraer på verdensplan«, siger direktøren. Han kalder det en »meget stor udfordring« at sikre, at kameraer ikke kan misbruges.

»Hele ideen med et kamera, som kobles på nettet af en privat forbruger, er jo, at personen skal kunne få fjernadgang til det. Det betyder, at adgangen til at kunne se på billederne fra et andet sted end hjemme er nødt til at være der, før kameraet har en værdi for forbrugerne«.

Men hvordan har I forsøgt at sikre, at andre ikke tvinger sig adgang?

»Vi går meget op i at tilbyde uddannelse til dem, der installerer kameraer i eksempelvis butikker eller kontorbygninger. Også til dem, der forhandler vores produkter. Men vores kameraer er udbredt i så høj grad, at de også ender i private hjem. Og de kan købes i netbutikker. Når det er tilfældet, er der altså en risiko for, at de, der køber dem, ikke ved, hvordan man beskytter sig bedst«.

Er det forbrugernes ansvar? Det er vel i lige så høj grad jeres ansvar at sikre, at kameraerne ikke kan åbnes af folk udefra?

»Jeg tror, at vores ansvar er at sørge for, at vores systemer ikke har nogen bagdøre eller sikkerhedsbrister, så kameraerne kun er tilgængelige, hvis du har det rigtige password. Vi har ansvaret for at uddanne vores forhandlere og dem, der sætter systemerne op, så de ved, hvordan man installerer dem sikkert og laver et godt password. Men vi kan ikke kontrollere og sikre, at der ikke er nogen, der bruger vores produkter uden at vide, hvordan man sætter det op sikkert og ordentligt«.

Har I fejlet, når der er en hjemmeside, som angiveligt kan sende direkte signaler fra over 7.000 Axis-kameraer?

»Ikke nødvendigvis. Man kan lave en meget simpel sammenligning: Hvis du køber en bil, du parkerer den, men du låser den ikke. Er det så Volvos skyld? Er det Volkswagen skyld? Er det firmaet, som har solgt bilen, men som måske ikke har fortalt, at man skal huske at låse den?«.

Kan man bruge et Axis-kamera og bruge det uden at have lavet en personlig kode?

»Hvis du bare køber et enkelt, så ja«.

Hvorfor har I ikke gjort sådan, at ingen kan bruge jeres kameraer, medmindre de har lavet en sikker, personlig kode?

»Vi skal sikre, at vores kameraer er mulige at integrere med en masse software-udviklere og så videre. Vi skal tilbyde en vis grad af fleksibilitet«.

Hvad med at skrive på æsken: Husk at oprette en sikker kode. Måske det ville resultere i færre kameraer, som blev misbrugt?

»Ja, men vi gør allerede opmærksom på det her i vores manualer, som selvfølgelig inkluderer en anbefaling af, at man skal lave et password. Men vi kan ikke tvinge folk til det«, siger Ray Mauritsson.

I dagens avis fortæller Kasper Kruse Jensen fra Ulstrup om, hvordan han ikke anede, at hele verden har kunnet følge med i, hvad der sker i hans garage og indkørsel. Årsagen er et kamera, han købte for 4-5 år siden. Det er ikke et Axis-kamera, for han købte det i Aldi, der ikke forhandler mærket. Det var et kamera med en standardkode, som han aldrig fik skiftet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Butikskædens vicedirektør, Thomas Hedegaard Bang, fortæller, at Aldi har solgt »rigtig mange overvågningskameraer igennem tiden«.

»Men de kan alle sammen sikres med et password, så der ikke er udefrakommende, der kan se med. Det er superærgerligt, at det ikke er sket i det tilfælde, I nævner«, siger han.

»Der følger altid en opsætningsmanual med, som fortæller, hvordan man gør. Og vi tilbyder altid en dansk hotline, man kan ringe til for at blive guidet. Der er altså alle muligheder for at ændre password«.

Du siger »tanken er«. Men hvor står det henne, at man skal huske at lave det om?

»Nu ved jeg ikke, hvilket kamera, kunden har købt, og dermed ved jeg heller ikke, hvad der præcist har stået i manualen til det kamera, men der medfølger altid en guide til, hvordan man ændrer password«, siger Thomas Hedegaard Bang, der – ligesom Axis' direktør – så også bruger et eksempel med en bil for at understrege sin pointe.

»Hvis man køber en bil og ikke bruger sikkerhedsselen, så er man jo heller ikke sikret på samme måde, hvis der sker et uheld«, siger han.

Men Kasper Kruse Jensen har jo brugt sikkerhedssele. Han har jo sikret sig med det password, der fulgte med i købet…

»Men man skal lave et personligt password«.

Hvor skulle han vide det fra?

»Det er ikke anerledes, end når man eksempelvis køber en router. Der skal man ligeledes sikre sig med et personligt password, hvis andre ikke skal kunne få adgang. Det samme gør sig gældende med overvågningskameraer. Det har også været fremme i medierne, at hvis man ikke beskytter sit overvågningskamera med et personligt password, så er der risiko for, at udefrakommende kan få adgang«.

I kan vel ikke gå ud fra, at alle ved det? Jeg går ud fra, at I eksempelvis har mange ældre kunder, som måske ikke nødvendigvis har sat sig så meget ind i datasikkerhed?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Nej. Og det er derfor, at vi har ændret softwaren i overvågningskameraerne, vi sælger i dag, så du nu bliver tvunget til at lavet en personlig kode, hvis du vil have det online. Sådan er det i alle de overvågningskameraer, vi har solgt siden 2016. På den måde har vi forbedret sikkerheden betydeligt«.

Du siger »vi«. Hvem har taget den beslutning?

»Det er en beslutning, vi har truffet i samarbejde med leverandørerne og producenterne for at øge brugervenligheden og sikkerheden«, siger Thomas Hedegaard Bang.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden