0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nyhedsanalyse: Den fatale nat i 1990, som kostede 159 livet, er igen et emne i dansk politik

De nye oplysninger om forsikringsforholdene bag skibet ’Scandinavian Star’ har skabt et alvorligt problem for den norske kommissions rapport om sagen, fordi det skaber tvivl om, hvorvidt rapporten fortæller den fulde sandhed om den høje forsikringssum, der blev tegnet kun en uge før mordbranden på skibet i 1990, hvor 159 omkom.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lars Krabbe/Polfoto
Arkivfoto: Lars Krabbe/Polfoto

Kun en uge før mordbranden på ’Scandinavian Star’ i 1990 blev forsikringen fordoblet til 24 millioner dollars. Skibsejere bestemte selv forsikringssummen uden diskussion fra forsikringsselskabets side.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er ganske enkelt en usædvanlig historie. At et rederi går til et forsikringsselskab og beder om en forsikringspolice på 24 millioner dollars på et stort passagerskib – og får det uden diskussion.

Uden at forsikringsselskabet beder om dokumentation for forsikringssummen. Uden at selskabet kontakter eksperter med kendskab til skibsmarkedet for at få undersøgt, om beløbet er for højt. Uden at selskabet spørger til, hvad skibet tidligere var forsikret for, og hvor det var forsikret.

Alt sammen med henvisning til, at forsikringsselskabet ikke havde et skib i sin portefølje, som var direkte sammenligneligt med passagerskibet. Og at rederiet havde størst indsigt i skibets værdi. Forsikringen var endda også takseret, så forsikringsselskabet og skibsejeren var enige om værdien af skibet.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere