Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Rose og hendes klassekammerater i 0.b har været ude i naturen hver fredag de seneste fire uger. Her så de snegle og biller - og måske en hare. Arkivtegning: Mette Dreyer

Rose og hendes klassekammerater i 0.b har været ude i naturen hver fredag de seneste fire uger. Her så de snegle og biller - og måske en hare. Arkivtegning: Mette Dreyer

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klumme: Giv børnene biller i stedet for blyanter i skolen

Flere undervisningstimer ude i naturen gør eleverne til bedre læsere.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hele sidste uge begyndte jeg dagen med at hilse på en tudse, en bille, en skovsnegl og en salamander. Altså ikke min hustru og de tre arvinger, men rigtige dyr fra den rigtige natur. De stod i et lille terrarium henne i Roses klasse på en bund af jord og blade og andet lækkert moseguf.

Rose og hendes klassekammerater i 0.b har de seneste fire uger haft et projekt, hvor de hver fredag er taget ud til en nærliggende mose. For at se nærmere på naturen, lugte til den, lytte til den. Ja, hvem ved, nogle af børnene har sikkert også smagt på den.

Forrige fredag tog de så en bid af naturen med hjem til klassen – i skikkelse af tudsen, billen, skovsneglen og salamanderen. Bag terrariets glasvægge kunne børnene observere livets gang i den lille verden, hvilket var et sikkert hit hos de 6-årige. Især blandt drengene, der hver morgen stod og nærstuderede de små kryb, når jeg afleverede Rose.

En af disse morgener begik jeg den fejl at spørge en dreng, om det var et firben, der kravlede rundt derinde bag glasvæggen. Han kiggede overrasket på mig, nærmest som om jeg var lidt småtbegavet.

»Altså, er du klar over, hvor stort et firben kan blive? Det kan blive så stort«, sagde han og viste mig med sine hænder, hvor stort et firben kan blive.

»Det er da en salamander, kan du ikke se det?«.

Nå jo, selvfølgelig. Således sat på plads af en 6-årig, sagde jeg farvel til Rose og skyndte mig ned ad trapperne. Da jeg kom ind på arbejdet, åbnede jeg en mail med en invitation til en konference på Professionshøjskolen VIA om de danske erfaringer med såkaldt udeskole.

For et traditionelt tænkende skolegemyt som mig virker det umiddelbart bagvendt at skulle gå en tur i skoven for at lære at læse

Det viser sig nemlig, at der er masser af læring at hente, hvis man prioriterer skoleaktiviteter ude i naturen.

Af forskningsprojektet ’Teachout’ fremgår det for eksempel, at 3.-6.-klasse-elever, der gennem længere tid har haft undervisning uden for klasselokalet i knap 5 timer om ugen, klarer sig bedre i læsetests end den parallelklasse, der ikke har været i udeskole.

Eleverne er også mere motiverede i forhold til at gå i skole, hvis de systematisk modtager en god del af undervisningen under åben himmel.

For et traditionelt tænkende skolegemyt som mig virker det umiddelbart bagvendt at skulle gå en tur i skoven for at lære at læse. Men det er ifølge forskerne netop den øgede motivation i forhold til at gå i skole, som gør eleverne til bedre læsere.

En stærk indre motivation er nu engang det mest effektive smøremiddel, når det handler om at lære og blive dygtigere. Læg hertil, at udeskoleaktiviteter også har positiv effekt på elevernes fysik og deres sociale relationer til hinanden.

Mens udeskolekonceptet var så godt som ukendt for bare 15 år siden, er der i Danmark i dag næsten 300 skoler, der har klasser med udeskoleaktiviteter på et niveau, hvor de mindst én dag om ugen gennem flere år gennemfører undervisning uden for skolens matrikel.

Og at dømme ud fra et af de aktuelle slagsmål i den københavnske kommunalvalgkamp vil der komme flere til. På en håndfuld af kommunens skoler er der nemlig nu så mange elever, at man »af pladshensyn« overvejer at lave udeklasser.

Måske ikke den bedste pædagogiske begrundelse for at lave udeskole – hvorfor frustrationen blandt de berørte forældre umiddelbart er til at forstå. Og det kan måske gøre det sværere at se det positive potentiale, der ellers er overbevisende.

For Rose og hendes klassekammerater var det i fredags blevet tid til at tage afsked med tudsen og dens venner. De skulle sættes ud i mosen igen, ’skolen i skoven’ var slut for denne gang. Selv har jeg nu ændret syn på den slags aktiviteter, både når det gælder Rose og hendes brødre. Også selv om det i fredags ikke var helt let at afgøre, om Rose havde fundet de vise sten i mosen. For hvad var det bedste ved din dag, spurgte jeg hende: »Helt klart at vi fik kakao, fordi det var sidste gang«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden