12.000 mennesker havde i går betalt mellem 140 og 850 kroner for at komme ind og overvære computerspilsturneringen Blast Pro Series i Royal Arena på Amager.
Foto: Louise Herrche Serup

12.000 mennesker havde i går betalt mellem 140 og 850 kroner for at komme ind og overvære computerspilsturneringen Blast Pro Series i Royal Arena på Amager.

Danmark

Fra gymnastiksalen til Royal Arena: Se, hvordan E-sporten boomer herhjemme

Blast Pro Series-turneringen i Royal Arena lørdag aften var e-sportens folkelige gennembrud. Og der er penge at tjene på skydespil, mener Dansk Erhverv.

Danmark

Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) stod der. I jakkesæt og blanke sko. Foran en stopfyldt Royal Arena på Amager, hvor 12.000 fans af computerspillet Counter Strike havde betalt op til 850 kroner per billet, skød han e-sports-turneringen Blast Pro Series i gang.

Og hvorfor stod han så der, erhvervsministeren, i en hal proppet med SFO-kids, computerspils-elskere og forældre, der forsøgte at undslippe lydsporet af buldrende automatvåben og hallens jubelbrøl?

»Fordi der er penge i skidtet«, som Janus Sandsgaard, der er fagchef for IT og Digitalisering hos Dansk Erhverv, siger med et grin.

»Erhvervsministeren ser det samme perspektiv i e-sport, som mange andre gør lige nu. Der er et kæmpe vækstpotentiale. Der er iværksættermuligheder, salg i e-sports-udstyr og muligheder for at tjene penge som ved analoge sportsarrangementer«, siger Janus Sandsgaard.

Skal være computerspillets svar på Formel 1

For mange var Blast Pro Series-turneringen lørdag aften e-sportens folkelige gennembrud herhjemme. Kampene blev sendt live på DR3, og rettighederne i øvrigt solgt til 12 andre lande samt til visning på Twitch, der er Amazons streamingtjeneste for især computerspil.

Og det er især salget af medierettigheder, som RFRSH Entertainment satser på. Selskabet, der stod bag gårsdagens turneringen, og som også står bag det danske hold Astralis, har store planer, fortæller Steen L. Laursen, der er kommunikationsdirektør hos RFRSH Entertainment.

»Blast Pro Series og dermed turneringen lørdag var en investering for os. Det er ikke nogen hemmelighed, at vi ikke laver overskud på første event, men vores ambition er at gøre Blast Pro Series til computerspillets svar på Formel 1, altså en serie, der går verden rundt år efter år««, siger han.

Blast Pro Series-turneringen var verdenspremieren på et nyt spilkoncept, hvor der blev spillet flere kampe ad gangen på scenen foran det store publikum. Og det koncept skal nu ud i verden, siger Steen L. Laursen.

»Det er vores koncept. Og det går vi nu internationalt med. I 2018 regner vi med at afholde Blast Pro Series-turneringen i fire til fem byer verden over«, lyder det.

Steen L. Laursen fortæller som en sidebemærkning, og et eksempel på, hvor mange penge der kan tjenes på e-sport, at Jack & Jones-forretningen i stormagasinet Field's dagen før Black Friday, solgte Astralis-trøjer i en volumen, der sjældent er set før. Det skete, da forretningen satte de nye trøjer fra holdet til salg. Salget af trøjer til selve turneringen i løbet af lørdagen var desuden tæt på at ramme en halv million kroner.

Kæmpe ryk

At e-sporten boomer bekræfter en række forskellige tal. Danske Spils omsætning på e-sports-kampe er steget med 544 procent fra 2014 til 2016. Samtidig viser tal fra analysefirmaet Deloitte, at der på verdensplan blev omsat for mere end en halv milliard dollar inden for sporten i 2016. Deloitte forventer i ørvigt en årlig vækstrate på 25 procent.

Herhjemme ses populariteten især hos Astralis, der har fem danskere på holdet og adskillige store turneringssejre i bagagen. Holdet vandt i januar 2017 turneringen Eleague Major i den amerikanske by Atlanta med en præmiesum på 3,5 millioner kroner. Og har i øvrigt ansat det tidligere håndboldmålmands-ikon Kasper Hvidt som sportsdirektør.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

På samme tid, mens millionerne rullede ind hos Astralis, offentliggjorde fodboldklubben FC København sammen med Nordisk Film, at de ville bruge et tocifret millionbeløb på at oprette elitesportsholdet North. North var også repræsenteret ved turneringen i går, men røg tidligt ud.

Fra gymnastiksal til Royal Arena

Desuden åbnede Københavns Kommune i august i år et 200 kvadratmeter stort e-sportcenter til to millioner kroner i idrætscentret Grøndal Multicenter. Her skal unge nu kunne øve deres færdigheder med trænerhjælp og mulighed for klubmedlemskab.

Janus Sandsgaard fra Dansk Erhverv påpeger, at der mangler tal for at kunne definere præcis, hvor de helt store muligheder for økonomisk potentiale ligger. Simpelthen fordi væksten på området stadig er ny. Fordi e-sports-boomet først lige er begyndt. Men han har et par bud:

»Det er gamerudstyr, sponsorkroner, pengepræmier og merchandise. Og så selvfølgelig kontakten med millioner af fans på et voksende verdensmarked. Bare se på amerikansk NFL-fodbold. Vi har ikke tal på det endnu. Men det kommer til at rykke. For det arrangement vi så i går i Royal Arena, ville for tre år siden have været afholdt i en gymnastiksal«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden