UDSALG. Regeringen vil nu lade private drive S-tog for at få flere afgange og bedre førerløse tog. Nutidens passagerer er knap så begejstrede for fremtidsplanerne.
Foto: Finn Frandsen

UDSALG. Regeringen vil nu lade private drive S-tog for at få flere afgange og bedre førerløse tog. Nutidens passagerer er knap så begejstrede for fremtidsplanerne.

Danmark

Passagererne: Nej til hovedløs privatisering - ja til førerløse tog

Efter 83 år med statsejet S-tog er mange passagerer kede af, at togdriften skal på private hænder. Men det vigtigste er dog for dem alle, at det fungerer - og at det ikke bliver dyrere.

Danmark
FOR ABONNENTER

København fik sin første S-togslinje i 1934, hvor man i eldrevet lokomotiv kunne køre fra Valby til Hellerup og videre til Klampenborg på den linje, der i mange år hed 1a. Desuden blev der samme år åbnet en linje fra Frederiksberg over Vanløse til Hellerup.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce