Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

55.000 lærere har siden i går haft mulighed for at stemme ja eller nej til den overenskomst, som forhandlerne har landet. Her lærerværelset på Nyboder Skole i København.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mere end hver fjerde lærer har stemt om overenskomstaftale

24 timer efter at lærernes urafstemning om overenskomstaftalen blev sat i gang, har godt hver fjerde stemt.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Offentligt ansatte landet over vender i disse dage tomlen op eller ned til resultatet af forårets højspændte overenskomstforhandlinger.

Siden fredag klokken otte har 55.000 medlemmer af Danmarks Lærerforening (DLF) haft mulighed for at stemme, og interessen har været stor.

Godt 24 timer senere har 28,1 procent - mere end hver fjerde stemmeberettigede - stemt.

Lærerne har helt frem til 3. juni til at afgive deres stemme.

Bliver det et ja fra lærerne, træder overenskomsten i kraft. Bliver det et nej, ender det i konflikt.

Særligt lærernes urafstemning har påkaldt sig stor opmærksomhed.

Trods aftaler om lønstigninger over de næste tre år og ro omkring den betalte spisepause har mange lærere på forhånd luftet deres utilfredshed med aftalen.

Det skyldes håbet om en ny arbejdstidsaftale, efter at lærernes arbejdstid de seneste år har været dikteret af regeringens indgreb i 2013 og lov 409.

Ét medlem af hovedbestyrelsen i DLF anbefaler et nej til aftalen, mens stort set resten af DLF-toppen anbefaler et ja.

Rundspørger af Ritzau og Politiken viser, at lærerne står til at stemme et lunket ja.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden