0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ofre for trafikuheld får hjælp: Milliontilskud holder liv i Ulykkeslinjen

Med milliontilskud fra Offerfonden bliver det også muligt at holde telefoner hos Ulykkeslinjen åbne næste år.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Der er hjælp at hente, hvis man er udsat for en trafikulykke. (arkivfoto)

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ofre for trafikuheld har sjældent selv alle svarene, når lynet rammer, og spørgsmålene melder sig.

Derfor har den såkaldte Ulykkeslinjen haft til formål at hjælpe ofre for trafikulykker med at vende tilbage til livet. Siden 2015 har de ydet telefonisk støtte.

Og det arbejde ser nu ud til at kunne fortsætte frem til udgangen af 2019, oplyser Ulykkespatientforeningen, som står bag Ulykkeslinjen.

Det skyldes et tilskud fra Offerfonden på i alt seks millioner kroner.

Ifølge Mogens Folkmann Andersen fra Ulykkespatientforeningen er tiden efter en ulykke kaotisk for dem, der står midt i det.

»Der er mange ting, man skal forholde sig til. Måske betyder det hospitalsindlæggelse, og måske skal forsikringen involveres. Der kan desuden blive tale om at skulle på sygedagpenge«.

»Når folk ringer til Ulykkeslinjen, er det fordi, de søger hjælp til at navigere igennem det kaos«, siger han til Ritzau.

I den anden ende sidder der socialrådgivere klar til at hjælpe. Flertallet af henvendelserne handler om forsørgelse efter ulykken, for eksempel sygedagpenge og forsikring.

Flere skal kende os

Og blandt de hyppigste skader hos dem, der ringer til Ulykkeslinjen, er brud, piskesmæld og hjernerystelse, fortæller projektleder hos Ulykkeslinjen Mette Lundstrøm Jørgensen.

Med midlerne på plads skal der nu arbejdes på at udbedre kendskabet til Ulykkeslinjen.

Der skal blandt andet arbejdes på at bygge bro til dem, der er i kontakt med de ulykkesramte. Det kunne være enheder i sundhedsvæsenet, kommunerne og forsikringsselskaberne.

»Aktørerne skal naturligvis kende til vores gratis og uvildige vejledning, men derudover beder vi ikke om mere hjælp, end at de deler vores telefonnummer med de ulykkesramte og deres pårørende«, fortæller Mette Lundstrøm Jørgensen.

Men alle andre må også meget gerne hjælpe. Hvis man hører om en ulykke, for eksempel på de sociale medier, opfordrer Mette Lundstrøm Jørgensen til at dele linjens telefonnummer og web-adresse.

»Så skal vi nok svare på telefonen, når de ringer. Den omsorg vil enhver sætte pris på, også selv om du ikke hører til den nærmeste omgangskreds«.

ritzau

Læs mere: