De sidste fem dage har København været vært for en international konference om, hvordan vi undgår at drukne i biler og trængsel. Jeg valgte at tage turen til Bella Center standsmæssigt i brintdreven miljøbil fra Toyata.
Udstødningen fra Knud Palsbros nye brintbil fra Toyota er ren. Det, der drypper ud af det blanke rør under bageste kofanger, smager godt nok lidt af plastik, men kan sagtens drikkes.
Det bedyrer chaufføren, der altid er ulasteligt klædt med snoet overskæg og tweed fra top til tå, når han kører 'grøn limousine' for Drivr, Københavns nye appbaserede taxatjeneste, hvor 80 procent af bilerne er klimavenlige, hybrid eller brint.
Målet er at køre fra Svanemøllen til Bella Centret, hvor verdenseliten inden for trafik og transport siden i mandags har gået rundt med papskilte i snor om halsen for at diskutere, hvordan vi laver intelligente løsninger på vores transportbehov.
De delegerede er alle sammen blevet udstyret med den nye MinRejseplan, der strikker ruten fra hotellet til Bella Center sammen som den bedst tænkelige kombination af metro, bus, tog, S-tog, delebiler fra DriveNow, samkørsel med GoMore og Bycyklen. Og trafikeksperternes app kommer ovenikøbet med indbygget digital billet, så alt er betalt på forhånd.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her