0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

PFA vil teste, om mobilen stresser medarbejdere

40 spørgsmål fra Danmarks største pensionsselskab skal afklare om en medarbejder bruger sin mobiltelefon på en måde, der forstyrrer og giver stress.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Vanedannende teknologi i vores lommer kan en tidsrøver, der giver stress. Det har fået PFA til at udvikle en test af digitale vaner.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pensionsselskabet PFA tilbyder de virksomheder, der bruger PFA, et digitalt vanetjek. 40 spørgsmål om brug af mobiltelefon og skærme til firmaets medarbejder, skal afklare, om de elektroniske apparater stresser og stjæler tid og opmærksomhed. Det er lægen bag testen sikker på sker ofte – for sådan er den designet.

»Vi har fået en afhængighedsskabende ting i lommen, som giver os det vigtigste af alt. Nemlig let adgang til social anerkendelse på dåse. I starten er brugen af den et bevidst valg, men snart bliver det til en vane. Og den ubevidste forbruger er den bedste kunde, man kan få. For han stiller ingen spørgsmål«, siger læge og it-iværksætter Imran Rashid, der har lavet en lille version af testen her:


Han ser mobiltelefonen som dette århundredes svar på cigaretpakken. Et cool, vanedannende og følelsesstimulerende rusmiddel, der giver status og social kontakt, fjerner kedsomhed – og nemt kan ligge i lommen. Og hvor de skadelige virkninger først viser sig flere år efter.

»Bevidstgørelse er kodeordet«, siger Imran Rashid, der sidste år skrev ’Sluk - kunsten at overleve i den digital verden’ og som sammen med en medforfatter i denne måned udgiver ’Digital forurening’ på engelsk.

»Det er en teknologi, der giver følelser. Derfor skaber smartphonen vaner på en helt anden måde end en lommeregneren, der bare er et værktøj. Men hvis du går på mobilen for at finde et værktøj og tror, du er gået i Silvan, så ender du i stedet med at gå en tur i Tivoli, hvor der er alle mulige sjove tilbud, i stedet for at du løser den opgave, du startede med. Det betyder, vi har svært ved at koncentrere os. Pligter og langsigtede mål gider vi ikke, og vi kan over tid ikke længere håndtere kedsomhed«.


Kampen mod tidsrøveren

Vi vil prøve at få medarbejderne og virksomhederne til at reflektere over deres digitale vaner, og hvornår de spænder ben for fokus, nærvær, fordybelse og restitution

For PFA er målet at give medarbejderne i de firmaer, de forsikrer, muligheden for at skrue ned for de digitale forstyrrelser, der stjæler vores tid og mentale sundhed. Som koster kassen, 55 milliarder kroner årligt for stressrelateret sygefravær, udgifter til sundhedsvæsenet og tabt produktivitet ifølge skøn fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Anmeldte stress-skader via helbredssikringen i PFA steget med 43 pct. fra 2014 til 2017. Og sidste år var psykiske sygdo