0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Advarsel efter togulykken: Tjek låsemekanisme en ekstra gang

Der er en risiko for, at sættevogne ikke låses ordentligt fast på godsvogne, lyder advarsel.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Det var tilsyneladende en trailer fra DB Cargos godstog, som blev blæst af og forårsagede ulykken på Storebælt, som kostede otte mennesker livet og sårede 16.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter den alvorlige togulykke i sidste uge, der kostede otte mennesker livet, udsender Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen en advarsel mod anvendelse af såkaldte 'lommevogne' ved transport af sættevogne.

En lommevogn er en særlig godsvogn, der kan holde en sættevognstrailer på plads ved hjælp af en låsemekanisme.

Men Havarikommissionens foreløbige undersøgelser har indikeret, at der kan være en sikkerhedsmæssig risiko forbundet med fastgørelsen, forklarer kontorchef Claus René Pedersson fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i en mail.

Der er nemlig risiko for, at sættevognen ikke låses ordentligt fast i forbindelse med transport.

Og når styrelsen bliver præsenteret for en mistanke om en risiko, overvejer den straks, om der er brug for at skærpe sikkerheden«, gør Claus Rasmussen klart.

»Havarikommissionen oplyste i lørdags Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om, at der kunne være risici forbundet med skammel/saddel (en fastgørelsesmekanisme på lommevognen, red.).

»På baggrund heraf fandt styrelsen, at der var grundlag for at iværksætte et sikkerhedsmæssigt tiltag i form af en generel advarsel mod brug af vogntype 'lommevogne'«, udtaler Claus René Pedersson.

»Styrelsen opfordrer godsoperatører til at udføre ekstra kontrol ved sikring af låsemekanismen, når sættevogne monteres på godsvogne, skriver styrelsen på sin hjemmeside.

»Denne advarsel gælder for det samlede danske jernbanenet, uanset om der er tale om gods i transit eller ej.

Trailer, der blev læst af togvogn, er angiveligt skyld i ulykken

Advarslen blev sendt direkte til de relevante operatører på banen, oplyser Claus René Pedersson. Den skal ses som en opfordring til ansvarlige godsoperatører om at udføre ekstra kontrol ved sikring af låsemekanismen, når sættevogne monteres på godsvogne.

Det var tilsyneladende en trailer fra DB Cargos godstog, som blev blæst af og forårsagede ulykken 2. januar, der er den værste togulykke i Danmark i 30 år. Havarikommissionen arbejder på at klarlægge de nærmere omstændigheder.

Ved ulykken blev 8 dræbt og 16 kvæstet. Godstoget kørte med trailere fra Høje Taastrup til Carlsbergs bryggeri i Fredericia.

ritzau

Annonce