0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Havarikommission: Godsvogn fra dødelig togulykke på Storebæltsbroen kan have haft fejl ved låsen

Havarikommissionen bekræfter fund, der peger på sikkerhedsmæssig brist.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Et IC4-tog med passagerer i retning mod Sjælland blev onsdag morgen den 2. januar ramt af et objekt, da det kørte på Storebæltsbroens lavbro på strækningen umiddelbart efter Nyborg. Togulykken gik værst ud over den forreste af lyntogets otte vogne. Otte mennesker blev dræbt, 16 kvæstet. 

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Artiklen er opdateret med rettelser kl. 11.40. Af den tidligere version fremgik det, at godsvognen havde en fejl på låsen. Det er senere korrigeret til, at låsen med overvejende sandsynlighed ikke virkede.

Den lås, der skulle holde en lastbiltrailer fast, virkede »med overvejende sandsynlighed« ikke på den godsvogn, der 2. januar var involveret i den alvorlige togulykke på Storebæltsbroen.

Det viser de første undersøgelser af godsvognen ifølge Havarikommissionen, skriver Berlingske.

Der har længe været mistanke om, at låsemekanismen kunne være defekt. Undersøgelserne viser, at det kan være tilfældet, påpeger Bo Haaning, der leder undersøgelsen.

»Vi kan ikke endnu sige, om det her er en stor eller lille brik i det store puslespil i forhold til Storebælt (ulykken, red.), det er alt for tidligt at sige. Men vi kan sige, at vi har fundet en mulig sikkerhedsbrist«.

»Det har vi selvfølgelig orienteret Trafik-, bygge- og boligstyrelsen og operatørerne, der har kørt med godsvognen om, og vi har også orienteret vores europæiske kolleger«, siger han til Ritzau.

Bo Haaning tilføjer dog, at det ikke er muligt at sige med sikkerhed, hvorvidt låsen var defekt på selve vognen fra ulykken, da den havde været involveret i »voldsomme hændelser«.

»Vi kan sige, at andre låse af sammen type virker ikke«, siger han.

Godsvognen, der var involveret i ulykken, er af den type, der bliver kaldt en lommevogn.

På den kan man sætte en lastbiltrailer fast. Traileren har en tap af metal, der skal låses fast i, hvad der svarer til et nøglehul. Det er den mekanisme, der har været fejl i.

Få dage efter, at ulykken fandt sted, var myndighederne opmærksomme på, at der muligvis kunne være problemer med låsemekanismen.

Mandag 7. januar blev der derfor udført en test på lignende vogne. Ved den første vogn, der blev testet, var det muligt at hive lastbiltraileren af lommevognen.

Det fik Trafikstyrelsen til at indføre et forbud mod at køre med lommevogne med lastbiltrailere ovenpå. Siden har flere firmaer dog fået tilladelse til at genoptage arbejdet.

Otte personer, der var mellem 27 og 60 år, mistede livet i ulykken, der skete omkring klokken 07:35 onsdag 2. januar.

Det var et lyntog fra Aarhus mod Københavns Lufthavn, der blev ramt af dele fra et modkørende godstog.

Der var i alt 131 passagerer om bord på toget og tre medarbejdere.

ritzau

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter