0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Havarikommission efter togulykke: Fem ud af seks lastbiltrailere stod ulåste på godsvogne

Efter dødsulykken på Storebælt viser det sig, at låsemekanismer på godsvogne ofte er defekte – og det er svært for personalet at se.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

IC4-toget blev ramt på Storebæltsbroens lavbro på strækningen umiddelbart efter Nyborg på vej mod Sjælland. Togulykken gik værst ud over den forreste af lyntogets otte vogne. Otte mennesker blev dræbt.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da godstoget G 9233 fra Høje Taastrup den blæsende 2. januar klokken 07.24 om morgenen kørte ud af Storebæltstunnelen på vej mod Jylland, viser videooptagelser fra broen, at den forreste tomme lastvognstrailer fra bryggeriet Carlsberg på godsvognen efter lokomotivet stadig stod korrekt.

Andre billeder afslører, at der kort efter stod kraftige gnister i mørket langs venstre side af de forreste vogne, 500 meter før godstoget mødte passagerlyntoget L120 på vej i den anden retning på Storebæltsbroen.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter