0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Peter Kofod spurgte ministeren om junk news: »Man skal passe på med, hvad man læser, for vi kan alle blive snydt«

Sager om stenkastende børn og svensk udleveringspraksis af kriminelle til Rumænien er eksempler på fejlbehæftede påstande, som ender på regeringens bord.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Louise Herrche Serup
Arkivfoto: Louise Herrche Serup

Dansk Folkepartis Peter Kofod ærgrer sig over, at han kom til at viderebringe forkerte oplysninger fra en NewSpeek-artikel. »Det kan være et problem for den demokratiske samtale, hvis ikke vi får rettet sådan nogle fejlagtige oplysninger«, siger han.

Danmark

For halvandet år siden publicerede netmediet NewSpeek en artikel, der talte sit eget tydelige sprog. Et billede af over 20 bandemedlemmer med elefanthuer og våben blev akkompagneret af overskriften ’Italien og Sverige sender kriminelle til fængsler i Rumænien’.

Mediet, der definerer sig selv som »Danmarks frie og uafhængige medie uden skjulte dagsordener«, skrev i artiklen fra 9. december 2017, at Italien og Sverige havde »formået, hvad Danmark ikke kunne: At finde passende fængsler i Rumænien«. NewSpeek citerede den svenske justitsminister, Morgan Johansson (S):

»Det er dyrt for os at have dem (rumænske kriminelle, red.) i svenske fængsler. Der er ingen grund til, at de skal optage plads her. Desuden skal rehabiliteringen jo ske i deres hjemlande«, sagde han.

Længere nede i artiklen kan man se, at citatet stammer fra den svenske avis Sydsvenskan. Men læser man Sydsvenskans artikel, står det klart, at Sverige ikke havde indgået en aftale med Rumænien om at hjemsende kriminelle rumænere. Svenskerne ønskede blot at få en aftale i hus.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter