0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

I årtier har danske politikere diskuteret roadpricing: »Man kan med fordel gå i gang med at undersøge, hvordan roadpricing kan implementeres og lave forsøg«

Der er umiddelbart ingen oplagte eksempler på avanceret roadpricing, som Danmark uden videre kan kopiere, siger professor i transportøkonomi.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mie Brinkmann
Foto: Mie Brinkmann
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Ideen er efterhånden lige så gammel, som den er omdiskuteret.

I årtier har politikerne talt om muligheden for at indføre roadpricing, der typisk betyder, at bilisterne i forbindelse med byer skal betale en afgift for det faktisk antal kørte kilometer. Tag bare trafikminister Bjørn Westh (S), der i 1997 skrev sådan her i Kroniken i Politiken:

»Jeg så gerne, at det om nogle år blev muligt at lave særlige vejafgifter i byerne – den såkaldte ’roadpricing’. Det er en afgift, der opkræves elektronisk, når man kører på veje med store miljøproblemer og mange trafikulykker«.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts