Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Efter sidste sommers usædvanlige varme besluttede Metroselskabet at sit ventilationssystem i alle tog. Ved årsskiftet skulle arbejdet have været færdigt, men ikke alle tog er klar med den friskere luf.
Foto: Peter Hove Olesen

Efter sidste sommers usædvanlige varme besluttede Metroselskabet at sit ventilationssystem i alle tog. Ved årsskiftet skulle arbejdet have været færdigt, men ikke alle tog er klar med den friskere luf.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hedekaos truer: Metro-tog ikke klar med friskere luft

Nye ventilationssystemer i metro-togene er forsinkede, og det kan give hede ture i sommerens varme.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Prustende passagerer med svedperler på panden kan blive et helt normalt syn, når sommersolen i disse uger banker ned på metroen i København.

Efter sidste sommers usædvanlige varme besluttede Metroselskabet at opgradere det eksisterende ventilationssystem i alle tog. Det skulle give en bedre luftkvalitet.

Ved årsskiftet skulle arbejdet have været færdigt, men »problemer med en række komponenter« har betydet, at ikke alle tog er klar med den friskere luft i sommervarmen, skriver Metroselskabets driftschef, Thomas Bech Roskjær, i en mail til TV 2 Lorry.

»Der arbejdes på højtryk for at få det installeret i alle tog, og når skoleferien kommer om et par uger, forventer vi, at blot otte tog ud af 34 mangler at få opgraderet ventilationssystemet«, skriver driftschefen, der kalder situationen utilfredsstillende.

Størstedelen af de to metrolinjers strækninger er over jorden, og togene kan derfor blive meget varme på solrige sommerdage.

Sidste sommer affødte varmen massive klager fra passagerer. Metroselskabet har i sin tid dog fravalgt et airconditionanlæg af energi- og klimahensyn.

I stedet besluttede man altså sidste år at opgradere ventilationssystemet således, at luftudskiftningen i togene øges, når der er mange passagerer. Særlige sensorer skulle registrere CO2 (kommer fra passagerernes udånding, red.) i togene, og dermed sørge for automatisk tilpasning.

Få uger årligt med generende varme

Teknologien vil ikke sænke temperaturen i togene væsentligt »men det forventes at kunne reducere det ubehag, som passagerer kan føle, når der er mange i samme tog«, oplyser Metroselskabet.

Er løsningen god nok?

»Under almindelige klimatiske forhold vil det sammenlagt være ganske få uger om året, hvor varmen vil være generende. Vi modtager normalt ikke så mange klager over varme i metroen, hvis man ser på hele kalenderåret. Som nævnt er det en afvejning i forhold til miljøpåvirkningen. Indtil videre mener vi ikke, at det er en fornuftig beslutning at investere i et airconditionanlæg, som vi typisk får rigtig brug for sammenlagt cirka to uger om året. Vi vil forøge metroens energiforbrug hele året, idet metroen vil skulle bruge mere energi på at transportere et airconditionanlæg«, skriver Thomas Bech Roskjær til TV 2 Lorry.

Risikerer I ikke at have sure, varme kunder på nakken igen?

»Jo. Opgraderingen af ventilationssystemet kan ikke afkøle metroen på varme sommerdage. Men selv sidste sommer, hvor varmen var den mest ekstreme i mere end 40 år, affandt de fleste passagerer sig med situationen. Der var ikke varmere i metroen, end der var de fleste andre steder – herunder udenfor. En gennemsnitlig metrotur tager under 10 minutter, og jeg tror, at mange af vores kunder deler vores opfattelse af, at det generelt handler om at få skruet ned for energiforbruget. Ikke op«, skriver han.

Metroselskabet oplyser, at man følger udviklingen i såvel klimaet som den teknologiske udvikling, og løbende vil evaluere fordele og ulemper ved at installere aircondition.

Ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden