Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Den aarhusianske fartspærre findes ikke i København.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny fartspærre tvinger elløbehjul ned på 2 km/t

Det er ikke længere muligt at drøne rundt i Aarhus' strøggader på et lejet el-løbehjul.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er slut med at køre om kap i topfart gennem gågaderne i Aarhus på elektriske løbehjul. I hvert fald gældende de 150 løbehjul som Aarhus Kommune og den svenske virksomhed VOI har indgået samarbejde om at udleje. Det skriver Jyllands-Posten.

De løbehjul er nemlig nu blevet indstillet til automatisk at sænke farten, hvis de bliver brugt i gågader eller på pladser, hvor det ikke er tilladt at køre.

»Vi har lige startet en testperiode med den her nye teknologi, som betyder, at løbehjulene kører langsommere i gågaden i Aarhus,« siger landechef for VOI i Danmark, Eric André til Jyllands-Posten.

Ifølge projektleder i Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Gustav Friis, er løbehjulene på nuværende tidspunkt indstillet til ikke at kunne køre mere end to kilometer i timen på gader og pladser, hvor man kun må gå. Og selvom det slet ikke er tilladt at køre her, ligesom det heller ikke er tilladt for cyklister at cykle, så er der en grund til, at løbehjulene ikke standser helt.

»Det er umuligt at køre på dem, når de kun kan køre to kilometer i timen, men man skal stadigvæk kunne transportere dem med sig, og derfor låser de ikke fuldstændig. Idéen er, at folk skal stige af og trække løbehjulene,« siger han til avisen.

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden