0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rapport: Manglende fastlåsning var årsag til togulykke

Otte mistede livet i ulykke på Storebælt 2. januar. Havarikommissionen mener, at manglende fastlåsning var skyld i, at det endte med den voldsomme ulykke.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Lastvognshjul på forenden af det ramte IC4-lyntog viser, hvor galt det gik, da godstoget med lastvognstrailere passerede passagertoget på Storebæltsbroen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Havarikommissionen anser i endelig rapport manglende fastlåsning for at være årsag til, at sættevognstrailer kunne blæse af og ramme et tog i ulykken på Storebælt 2. januar.

At det kan lade sig gøre skyldes, at det i praksis kan være umuligt at tjekke, om låsen i orden. Dermed har der været risiko for, at trailere ikke har været ordentligt fastgjort i den skammel på godsvognen, den ellers skulle sidde fastlåst og sikret i, fremgår det.

Otte personer mistede livet, og 18 blev kvæstet - heraf fire alvorligt, da et lyntog fra DSB blev ramt af en trailer fra et godstog fra selskabet DB Cargo.

Siden er årsagen til ulykken blevet undersøgt af blandt andet Havarikommissionen, som nu har offentliggjort sine endelige konklusioner.

I rapporten vurderer Havarikommissionen, at »det eneste sandsynlige scenarie er, at sættevognstraileren var læsset med hovedbolten i skamlen, men at skamlen ikke var låst inden ulykken«.

»Havarikommissionen anser den manglende låsning for at være årsagen til, at den tomme og dermed relativt lette sættevognstrailer kunne blæses af sin plads i godstoget og kollidere med lyntoget L 210«.

Mangelfuld smøring og ombygget vogn

Den hæfter sig ved flere vigtige detaljer i konstruktionen af godsvognen, som ikke kan siges at have haft afgørende betydning for ulykken, men alligevel understreger problemer ved konstruktionen.

Dens skammelplade - som låsen placeres på - var slidt og defekt og bar præg af manglende smøring på undersiden. Det var, fremgår det, ikke noget, der i organisationen blev set som et sikkerhedskritisk problem.

Det viser sig også, at godsvognen, en såkaldt lommevogn, fik en forhøjet vognbund på et tidspunkt. Det var ikke godkendt, men krævede heller ikke en godkendelse, hvis der var tale om noget, jernbanevirksomheden kunne begrunde som værende en mindre ændring.

»Det kan have medført, at sættevognstraileren havde lettere ved at vippe ud over siden på lommevognen«, skriver Havarikommissionen, der dog konkluderer, at den hævede vognbund ingen eller meget lidt inflydelse havde på ulykken »uden at dette dog er undersøgt nærmere«.

Trailer hoppede af 800 meter før sammenstødet

I sin rapport om ulykken beskriver kommissionen, hvordan den tomme lastbilsættevogn hoppede af en godsvogn og blev slæbt langs siden af togstammen.

Det skete i et voldsomt vejr, hvor der var stormende kuling på tværs af broen.

Omkring 800 meter før sammenstødet med et modkørende passagertog begyndte det, der endte med at koste otte menneskeliv. Her blev de første slæbespor fra lastbiltrailerens presenning fundet. Og her lå stumper af trailerens overdækning. Samme sted var skinner og sveller beskadigede.

Sættevognstraileren endte med at hænge ind over nabosporet med bunden i vejret og blive slæbt hen over skinner og sveller.

Vindstøddene var tilstrækkelige til at vælge sættevognstraileren af skamlen og flå hovedbolten fri, viser det sig. Var traileren korrekt placeret og låst ville den ikke være blæst af, konkluderer havariefterforskerne.

Rev venstre side i passagertog op

Lokomotivføreren i lyntoget så, at der var noget galt, da han i høj fart nærmede sig det modkørende godstog. Han nåede at bremse, men kunne ikke hindre, at hans tog blev ramt af lastvognstraileren.

Traileren ramte i venstre side og slog straks 7 passagerer ihjel. Den endte med at være kilet fast i passagertoget og slog yderligere en passager ihjel i de efterfølgende vogne i passagertoget.

Det fortsatte cirka 450 meter, inden det var bremset helt.

Godstoget fik sine bremseledninger beskadiget og standsede først 1.350 meter længere henne ad sporene. Det viste sig, at den fastklemte trailer også havde beskadiget fem af de trailere, der var anbragt på de efterfølgende godsvogne.

IC4-togets konstruktion mindskede skaderne

Eksperterne har også analyseret IC4-togets modstandsdygtighed over for kollisioner og vurderer, at den var med til at bremse sættevognstraileren og beskytte mod de skader, der opstod, da den tunge trailer rev siden af toget op.

Annonce

»Konstruktionen har dermed sandsynligvis begrænset skaderne på forreste vogn og dermed antallet af dræbte og kvæstede«, finder Havarikommissionen.

Der var dog en iøjnefaldende sikkerhedsrisiko i togstammen. Flere lyspaneler fra bagagehylderne havde revet sig løs. De kunne på grund af deres skarpe hjørne og kanter kvæste de rejsende. Men der er ikke oplysninger om, at nogle af de ramte passagerer blev ramt af de ødelagte paneler, understreger efterforskerne.

Anbefalinger skal øge sikkerheden

De giver i rapporten om ulykken en række anbefalinger, der skal sikre, at lignende tragedier kan undgås i fremtiden:

  • Sikkerhedskritisk udstyr og tilbehør på godsvogne skal identificeres og håndteres i de europæiske vedligeholdelsesvejledninger.
  • DB Cargo skal samle og have styr på den sikkerhedsrelevante viden.
  • Banedanmark skal se på, om der er brug for opdaterede krav til vindrestriktioner og vindmålinger på storebæltsbroen.
  • DSB skal undersøge, om det er muligt at fastgøre lyspaneler i IC4-tog bedre.

Siden ulykken er en tidligere ansat blevet idømt 20 dages betinget fængsel. Han slettede et navn og en dato fra et dokument, som skulle bruges i efterforskningen.

Læs mere:

Læs mere