0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Slagtning af rabat vil ikke give færre pensionister i tog

Det gav voldsom kritik, da det forlød, at pensionistrabatkortet skal erstattes af billigere enkeltrejser. Rapport siger, at nok vil færre i hovedstaden køre kollektivt med den model, men det opvejes af flere pensionister i tog og busser i resten af Sjælland.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis pensionisternes særlige rabatkort på Sjælland afskaffes, som trafikselskaberne foreslog for nylig, vil færre pensionister køre så meget i tog og bus, som de gør nu. Især i hovedstadsområdet, hvor den særlige rabat er superpopulær, fordi man kan rejse i alle zoner i området uden for myldretiden for 200 kroner om måneden. Og fordi der her er et tæt net af busser og tog.

Men til gengæld vil flere pensionister i det øvrige Sjælland – hvor rabatkortet bruges af meget få, og hvor der er længere mellem skinner og busholdepladser – stige på den kollektive trafik, hvis der i stedet kommer henholdsvis 40 og 25 procents rabat på enkeltrejser med rejse- og pendlerkort.

Det kan læses ud af en konsekvensrapport, som de tre trafikselskabers paraplyorganisation Den Offentlige Trafik (DOT) har fået lavet. Den blev færdig, inden forslaget om rabatændringer blev fremlagt i offentligheden. Hvorefter forslaget i hast blev taget af bordet igen på grund af en storm af kritik.

Rapporten fra konsulenthuset Incentive fastslår, at når billetprisen stiger ti procent, falder passagertallet på længere sigt med seks procent. Og falder prisen med ti procent, stiger passagertallet også med seks procent. Ressourcedirektør i DOT, Eskil Thuesen, konkluderer på den baggrund, at omlægningen »stort set ville føre til balance i passagertallet«.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce