0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.
Denne artikel er delt af Marie Blønd. Som abonnent kan du frit dele artikler med familie og venner – det kræver kun, at de logger ind eller opretter en profil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kæmpestor undersøgelse: Sådan står det til med de danske børnehaver

Danmark har en generel udfordring med kvaliteten af daginstitutioner. Tre ud af fire må nøjes med bedømmelsen ’tilstrækkelig’. I seks procent er det, børnene møder, »meget beklagelige forhold«.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

75 procent af børnehaverne bliver kategoriseret som 'tilstrækkelig' i deres kvalitet. De er dermed over niveauet 'utilstrækkelig', men under niveauerne 'god' og 'fremragende'. Ingen af de undersøgte dagtilbud vurderes til at have en fremragende kvalitet.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tre ud af fire børn i alderen 3-5 år bruger de fleste af deres vågne timer i en kommunal børnehave. Derfor er kvaliteten af den tid, de er der af afgørende betydning.

Men langt størstedelen af institutionerne for de tre-femårige har en kvalitet, der ikke er rigtig skidt, men heller ikke er decideret god.

Det viser den første nationale undersøgelse af kvaliteten i de kommunale børnehaver i Danmark, som Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, står bag.

Daginstitutionerne er blevet inddelt i fire kategorier: fremragende, god, tilstrækkelig, utilstrækkelig. Og der er blevet kigget på seks temaer under besøgene, som er interaktion mellem voksne og børn, struktur og organisering i hverdagen, sprogstimulering, læringsaktiviteter, plads og rammer samt rutiner for personlig pleje - herunder om der blandt andet er skældud og ventetid mellem aktiviteter.

Her er vi i en kategori, hvor det børnene oplever er meget beklagelige forhold. Hvor de har en dagligdag, der kan være plaget af skæld ud.

75 procent af de 88 repræsentativt udvalgte dagtilbud, der har deltaget i undersøgelsen om kvalitet i daginstitutioner for tre-femårige, har en gennemsnitlig ’tilstrækkelig’ kvalitet. 19 procent har gennemsnitligt en ’god kvalitet’. 6 procent har en ’utilstrækkelig’ kvalitet, og inge