0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny motorvej hænger i en tynd tråd

En ny undersøgelse gør de første 80 kilometer af en ny motorvej til en dårligere forretning for samfundet. Derfor kommer den længere ned på transportministerens liste, men ikke på blå bloks.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Carsten Ingemann
Foto: Carsten Ingemann

Broen over Vejle Fjord er en af de strækninger, som blå blok vil aflaste med en ny motorvej længere inde i Jylland.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En ny motorvej på langs gennem Jylland fra Haderslev i Syd til Hobro i nord hænger i en tynd tråd, efter at Vejdirektoratet i denne uge offentliggjorde en ny undersøgelse for den sydligste del af projektet.

Den omfattende vvm-undersøgelse næsten halverer den gevinst, som samfundsøkonomien vil nyde godt af, hvis staten smider omkring 7 milliarder kroner i motorvejen. En forundersøgelse anslog forrentningen til knap 8 procent. Nu er den nede på under 4 procent.

Dermed ryger en ny midtjysk motorvej også længere ned ad transportminister Benny Engelbrechts (S) prioriteringsliste.

»Den ny midtjyske motorvej placerer sig nu et helt andet sted i forhold til nogle af landets øvrige infrastrukturprojekter«, siger han.

Mange steder i landet skriger borgmestre og erhvervsliv på at få nye eller bedre veje. Nogle projekter har en forrentning over 10 procent, påpeger transportministeren. Han tilføjer, at samfundets økonomiske afkast ikke er det eneste redskab.

»Men det er klart, at har du et projekt med et meget højt samfundsmæssigt afkast, så er prioriteringsdiskussionen en anden end for et projekt med et lavt afkast«, siger Benny Engelbrecht.

Bilister sparer mindre tid

Hovedgevinsten ved at bygge nye veje og jernbaner opstår, fordi trafikøkonomer sætter værdier på den tid, som borgere og virksomheder sparer ved at komme hurtigere frem. En ny midtjysk motorvej skal aflaste E45, hvor der ofte er kø i myldretiden.

Beregningerne i vvm-undersøgelsen er foretaget med en ny model fra Danmarks Tekniske Universitet. De viser, at tidligere undersøgelser overvurderede den tid, bilisterne sparer, hvis de vælger en ny motorvej frem for E45.