0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Der er sket en voldsom stigning i antallet af trafikdræbte

For høj fart, uopmærksomhed og stress udlægges som årsagerne til, at der i 2019 har været en 20 procents stigning i antallet af dræbte i trafikken.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Tim Kildeborg Jensen/©Tim Kildeborg Jensen
Foto: Tim Kildeborg Jensen/©Tim Kildeborg Jensen

En kvinde i Svendborg mistede livet i maj, da hun blev ramt af en lastvogn.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

205 personer mistede sidste år livet, da de skulle fra et sted til et andet i Danmark. Det viser Vejdirektoratets foreløbige estimat for dødsulykker i trafikken i 2019, og dermed går udviklingen i en helt skæv retning. Stigningen er således på 20 procent i forhold til sidste år, hvor 171 borgere mistede livet i trafikken.

Samtidig er det en stigning på 12 procent i forhold til gennemsnittet for årene 2014-2018, hvor der i gennemsnit var 183 dræbte per år.

»Efter at tallet længe har ligget stabilt på under 190 trafikdræbte, går det nu den gale vej, og det er desværre mere end bare et statistisk udsving«, siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling.

Omkring halvdelen af dødsulykkerne i 2019 var eneulykker eller frontalkollisioner. Sammenlignet med de foregående år har der været usædvanligt mange eneulykker blandt dødsulykkerne i 2019.

Marianne Foldberg Steffensen forklarer, at høj fart og førerens uopmærksomhed er den væsentligste forklaring på, at antallet af trafikdræbte nu stiger drastisk. Uopmærksomheden skyldes en række faktorer. Brug af smartphone eller anden elektronik under kørsel er én, og så tyder undersøgelser på, at vi er blevet mere stressede og vrede bag rat og styr:

»Der er mange ting, der fjerner vores fokus, når vi kører bil. Vi er blevet mere stressede, har mere travlt med at komme frem til det næste mål. Eksperter peger på, at vi i trafikken er allermest stressede, når vi er på vej hjem fra arbejde«, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Skærpet straf for at bruge mobil under kørsel

I efteråret 2019 blev straffen skærpet for at fedte rundt med elektronik under kørslen. Det giver nu et klip i kørekortet, hvis man som bilist under kørslen betjener sin telefon eller anden elektronik, såsom gps, tablet eller smartwatch, uden det er fastmonteret i køretøjet.

På grund af it-tekniske problemer i Rigspolitiet blev reglerne først indført i september 2019 med 10 måneders forsinkelse.

»Der er nogle mennesker, der først lærer nye regler at kende, efter de er blevet taget, mens andre slipper afsted med at fortsætte deres farlige adfærd. Denne adfærd skal ændres, dels gennem straf, dels gennem kampagner og oplysning. Folk skal have fortalt, hvorfor det dræber, når man sætter hastigheden op med 10 km/t., og få forklaret, hvorfor det gør en forskel at fjerne blikket fra vejbanen i to sekunder«, siger lederen af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling.

Færdselssikkerhedskommissionens har et mål om maksimalt 120 dræbte i trafikken i 2020. Det bliver urealistisk at nå med den registrerede udvikling i trafikanternes adfærd, vurderer Vejdirektoratet.

Der var i 2019 relativt mange dræbte i personbil samt på motorcykel og de små knallerter sammenlignet med tidligere. I årets første tre kvartaler mistede 24 motorcyklister livet, og 11 personer på små knallerter, knallert 30, blev dræbt i trafikken. For motorcykler og små knallerter er det de højest registrerede dødstilfælde i 10 år.

Trafikanter må kigge sig selv i øjnene

I Rådet for Sikker Trafik kalder den administrerende direktør det »stærkt bekymrende«, at der har været 20 procent flere dræbte i trafikken på et enkelt år.

»Det er vigtigt at fremhæve, at 9 ud af 10 ulykker skyldes en decideret ulovlig eller uhensigtsmæssig adfærd ude i trafikken. Derfor må alle vi trafikanter også stille os selv det spørgsmål, hvad vi hver især kan gøre for selv at bidrage til en mere sikker og tryg trafik«, siger Mogens Kjærgaard Møller i en pressemeddelelse.

Regeringen vil sende fartsyndere i spjældet

Senere på ugen vil S-regeringen