0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

En god dag for kajakroere og en dårlig dag for selvkørende biler

Politiken peger hver dag på, hvem der har haft en god dag, og hvem der har haft en dårlig dag.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Klint, S. Senne/Ritzau Scanpix
Foto: Peter Klint, S. Senne/Ritzau Scanpix
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kajakroere.Til sommer får Bogense på Nordfyn to flydende sheltere, som fra juni vil ligge klar til gæster på hver deres forankrede tømmerflåde. Det betyder, at havkajakroere eller folk, der kommer i sejlbåd, slet ikke behøver at komme ind til os andre landkrabber, men kan tilbringe natten i den friske havluft, sagte vuggende i en simpel konstruktion af træ, beklædt med tagpap og designet af havneassistent Kenneth Potlitz, der oprindelig er udlært tømrer. Det skriver Fyens.dk, der også kan fortælle, at der er stor rift om den primitive maritime overnatningsform allerede nu på bookenshelter.dk. Den særlige finesse ved det flydende shelter er, at det automatisk drejer sig, så den vender ’ryggen’ mod vinden, så åbningen er i læ. Nå ja, og så er der selvfølgelig garanteret havudsigt. ​

Selvkørende biler. Biler, der hvisler lydløst fra storby til storby, mens ’chaufføren’ ser ’Handmaid’s Tale’. Sådan ser visionen ud, men det gik galt, da Krzysztof Czarnecki, professor på University of Waterloo i Canada skulle ud i førerløs bil i en snestorm i Ontario, skriver techblad Wired. Professoren havde installeret data og algoritmer fra ture kørt af tyske bilingeniører i godt vejr, men da den førerløse bilen skulle skelne fodgængere fra snedriver, mens striberne på vejbanen var dækket af sne, måtte han gentagne gange overtage rattet. Så mens vi venter på, at klimaændringerne afskaffer snestorm, har Czarnecki brugt to år på at lære computerne at begå sig i vintervejr, så de førerløse biler fremover ikke kommer på glatis. Måske noget, DSB kunne lade sig inspirere af. ​

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce