0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

+65-årige med coronahår skilte sig ud, da danskerne begyndte at øge forbruget

Forbruget har det bedre end for en måned siden, viser Danske Banks tal for kort- og MobilePay-betalinger.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Lars Elgaard i Randers er blandt dem, der har g enåbnet deres saloner.

Danmark

Den gradvis genåbning af dansk økonomi ses nu så småt i danskernes forbrugsmønstre.

Det viser Danske Banks seneste tal, der er baseret på kort- og MobilePay-betalinger for danskernes forbrugsudgifter til og med mandag den 27. april.

Samlet ligger forbruget dog stadig 15 procent lavere end samme tidspunkt i 2019. Men det ser alligevel noget bedre ud end for en måned siden, hvor faldet var omkring fem procentpoint større.

»Overordnet set er forbruget stadig trykket af nedlukningen af det danske samfund, men samtidig ser vi nu tegn på, at det ser noget bedre ud end for en måned siden«, siger Louise Aggerstrøm Hansen, privatøkonom i Danske Bank.

»Det skyldes blandt andet, at der er nogle steder, hvor man gradvist er begyndt at åbne op - for eksempel optikere og frisører - men også at nogle af de butikker, som ikke har været tvunget til at lukke ned, også så småt er begyndt at åbne igen«.

Frisørforbruget er steget 40 procent

Særligt landets frisører har nydt godt af genåbningen. Sammenlignet med samme tidspunkt sidste år har danskernes frisørforbrug ligget 40 procent højere efter påske.

Den største stigning i frisørforbruget er sket blandt danskere over 65 år.

Og det er godt nyt for økonomien, at danskerne tilsyneladende er klar til at bruge penge i de forretninger, der genåbner, forklarer Louise Aggerstrøm Hansen.

»Det er rigtig positivt at se, at danskerne igen trods alt er begyndt at gå til frisøren. Det værste ville være, hvis de sad derhjemme og holdt på pengene, selv om de fik mulighed for at bruge dem«.

»Men frisørerne er måske ikke nået til at drage den konklusion, så vi bliver nødt til at se tiden an og se, hvad der sker, når man laver den næste bølge af genåbningen. Så vil vi få et langt stærkere fingerpeg om, hvor bekymrede vi i virkeligheden er«.

Der er tal fra flere brancher

Også i detailhandlen er forbruget så småt begyndt at stige sammenlignet med før påske. Over den seneste måned er tøjforbruget således gået fra at være omkring det halve af normalen til at være 20-30 procent under.

Der er dog også brancher, hvor forbruget er gået helt i stå på grund af nedlukningen. Således bruger danskerne stort set nul kroner på rejser og underholdning, der kræver, at man er fysisk til stede.

Også restauranterne er hårdt pressede under den fortsatte nedlukning. Således er forbruget her faldet med 60-70 procent sammenlignet med sidste år.

Når faldet trods alt ikke er større, skyldes det blandt andet, at danskerne i stigende grad gør brug af take-away-muligheder.

ritzau

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts