0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nu skal ældre mænd lære at køre på damecykel, selv om det kan være et smertefuldt tab af maskulinitet

Alt for mange ældre kommer til skade ved eneulykker, når de mister balancen og vælter. Derfor vil Rådet for Sikker Trafik have mænd over 65 år på cykler uden midterstang.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Bent Christiansen, 65 år, har lige købt unisex elcykel, som han lettere kan komme op og ned på. Så nu skal han på lange ture med sin nye elcykelklub. Bare ikke, når den regner. Det er den for dyr til.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For nogle mænd vil det måske være et smerteligt tab af maskulinitet at skulle kravle op på en damecykel, også selv om cykelhandleren skånsomt prøver at tale om »lav indstigning« og »unisex-cyklen«. Og selv om de elcykler, der nu udgør 25 procent af det danske marked, ofte er konstrueret netop på den måde.

Men det er sund fornuft at lade være med at svinge sig op på cyklen, mener Rådet for Sikker Trafik, der mandag starter en kampagne sammen med Trygfonden. Målet er at undgå de alt for mange alvorlige uheld, der opstår, når velvoksne mænd løfter ben.