0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forsker: Jeg har set forældre få vanvittige afslag

Regeringen vil stadig give bedre mulighed for senere skolestart, lover minister.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

Barbara Vedel Mohr startede i SFO for de kommende børnehaveklassebørn for anden gang for nogle uger siden. Hendes forældre Karen og Frederik er ærgerlige over, at deres datter på ét år har skiftet mellem tre venneflokke, voksne og nye lokaler - i stedet for at blive skoleudsat.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En dårlig oplevelse og et knæk på selvværdet. Det er ofte den pris, som børn, der ender med at gå en klasse om, betaler. Sådan siger Stig Broström, der er professor emeritus ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet. Han tager den analyse fra Tænketanken DEA alvorligt, som viser, at børn, der går børnehaveklassen om, oftere er kede af det og senere præsterer dårligere fagligt end resten af klassen.

»Det er afgørende at få en god skolestart. Hele miseren skyldes, at kommunerne har strammet op på muligheden for udsat skolestart. Jeg har masser af kontakt med triste forældre, der har søgt om skoleudsættelse og har fået afslag, selv om det har været fuldstændig vanvittigt«, siger professoren og tilføjer, at det i mange kommuner er gået tilbage med det skoleforberedende arbejde i daginstitutionerne og samarbejdet med skolerne.

»Politisk taler man området op, men i de senere år er der nogle steder blevet slækket på det, fordi børnehavepædagogerne er pressede. Det betyder, at børnene får en dårlig oplevelse, hvis de kommer i skole, når de ikke er klar, selv om det ikke behøvede være sådan«, siger Stig Broström.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce