0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Det er sådan set ikke så underligt, at ulykkestallet for cyklister går op«

28 procent af ofrene for trafikulykker er cyklister. Skal mængden af kvæstede og dræbte cyklister ned, må politikerne gå i gang med at prioritere den moderne cykeltrafik langt højere, mener direktøren for Cyklistforbundet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Det kræver politisk vilje, hvis sikkerheden for cyklister skal forbedres. Her ses udsatte cyklister i Nordre Frihavnsgade, som Borgerrepræsentationen gerne vil gøre tryggere at benytte, men hvor Københavns Politi har afvist kommunens forslag til en sikrere trafik.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Bilisterne får flere, nyere og sikrere biler.

Cyklisterne får flere kvæstede og dræbte.

Det viser Vejdirektoratets opgørelse over alvorlige trafikulykker i 2019. På ti år er antallet af tilskadekomne og dræbte cyklister steget med seks procent til 888 kvæstede og 31 dræbte.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce