0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Træls: Trailere ender ofte i trafikulykker

Trailere og campingvognene er indblandet i mange færdselsulykker, viser ny analyse. Det vil transportministeren gerne gøre noget ved - uden at erklære krig mod trailerfolket.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Anhængerne er bilejernes svar på schweizerkniven. Den kan bruges til alt fra feriebagagen og flytninger til en tur på genbrugsstationen. Arkivfoto.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Trailere kan godt få lov at stå længe – rigtigt længe – omme bag garagen uden at blive anvendt. Men pludselig hives de frem, spændes bag bilen og kører ud på vejene.

Dét er ikke godt for færdselssikkerheden, viser en opgørelse fra SMVdanmark. Erhvervsorganisationen fremhæver i en analyse af dødsulykker med trailere, at 98 procent af trailerne aldrig skal til syn. Det gælder heller ikke de større trailere, der skal have selvstændige bremsesystemer, når de kan have en totalvægt på 750 kilo.

Optællingen viser, at trailerulykker i årene fra 2009 til 2018 har kostet 42 liv og været skyld i 557 personskader - heraf 286 alvorlige.

»Det er interessante - og lidt skræmmende - tal«, lyder reaktionen fra transportminister Benny Engelbrecht (S), der nu vil bede Færdselssikkerhedskommissionen tage problemet op.