0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

En god dag for dovendyr og en dårlig dag for læbestifter

Politiken kårer hvem der har haft henholdsvis en god og en dårlig dag.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Dovendyr. Der er godt modenyt til alle, der ikke bryder sig om tøj, der strammer. For når 2020 skal beskrives modemæssigt, er der kun ét ord, der tæller og gælder: behageligt. Tøjet skal være behageligt. I USA faldt salget af tøj i april nok med 79 pct. Men salget af joggingbukser steg med 80 pct. Og den japanske tøjkæde Uniqlo har oplevet fine stigninger i sit tøjsalg i både juni og juli, skriver Business of Fashion. Salget er især, skriver sitet, drevet af behov for nyt loungewear – modelingo for hyggetøj. Det tror vi på. For hvem orker at sidde artig hjemme med god afstand til alt, der er sjovt i verden, i tøj, der strammer? Næh, giv os jersey, grå bukser med knæ og hængerøv og godt med stretch, når vi sidder i sofahjørnet og trøstespiser, mens vi drømmer om den gamle verden. Den, hvor man havde rigtigt tøj på.

Læbestifter. Til gengæld burde salget af læbestifter buldre derud, for det er en klassisk modeteori, at man kan aflæse verdensøkonomiens tilstand i det såkaldte læbestiftindeks. Tanken er, at når økonomien er dårlig, køber kvinder flere læbestifter. For at opmuntre sig og for at pynte sig med nye, men billige fjer, en læbestift er en mindre investering end en ny kjole. Men den teori er p.t. ret ubrugelig. For den, der udtænkte den, havde ikke indregnet coronasmitte og dermed mundbindsbrug i det meste af verden. Farvel, røde læber. I hvert fald er salget af læbestifter foreløbig 49 pct. lavere end i samme periode i 2019, skriver qz.com, og det i et marked, hvor salget af makeup er steget 30 pct. Så farvel til den teori. Dav til øjenskyggen. Og frem med joggingtøjet.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts