0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ubådskaptajn måtte en tur i vandet for at overgive sig

Da den britiske ubåd ’HMS Seal’ om morgenen 5. maj 1940 midt i Kattegat hverken kunne dykke eller sejle, var krigen slut for besætningen. Ny bog ruller dramaet op.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tyske soldater så glade til, da den britiske mineubåd 'Seal' med stærk slagside blev slæbt ind i havnen i Frederikshavn. Her blev den tømt for vand og så slæbt til Kiel for at blive repareret. Foto fra bogen.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Først på aftenen søndag 5. maj. 1940 kunne frederikshavnerne se en flok skæggede og tydeligt uvaskede mænd marchere gennem byen.

Det var besætningen fra den britiske ubåd ’HMS Seal’, der meget tidligt samme morgen var kommet i vanskeligheder ude i Kattegat. Den var løbet på en mine, maskinerne havde opgivet ånden, roret sad fast, og for at kunne dykke ud havde chefen, kaptajnløjtnant Rupert Philip Lonsdale, droppet blykølen. Så ubåden kunne hverken dykke eller sejle.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter