0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Få overblikket: Så dyrt eller billigt bliver det, hvis Eldrup-kommissionens modeller bliver til virkelighed

Kommissionen for grøn omstilling af personbiler har fremlagt sin længe ventede rapport. Se de mulige konsekvenser her.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det bliver dyrere at købe en benzin- eller dieselbil og billigere at købe en elbil i 2030.

Det er den helt banale konklusion, efter at den såkaldte Eldrup-kommission mandag har afleveret sine bud på, hvordan den danske bilpark bliver grønnere.

Kommission opstiller i alt fire modeller for, hvordan der kommer flere grønne biler på vejene end i dag. Ved at skrue på en række afgifter kan politikerne, når de i den nærmeste fremtid skal forsøge at blive enige om en aftale, ændre de økonomiske konsekvenser for ejere af både grønne og sorte biler.

De fire modeller og de mulige økonomiske konsekvenser heraf er som følger:

Model 1

Den ’lille’ model sigter mod, at der skal være 500.000 nul- og lavemissionsbiler i 2030. Cirka 100.000 flere end, der ellers ventes på vejene i 2030.

Det mål vil ifølge kommissionens beregninger kunne nås ved at hæve afgiften for en gennemsnitlig ejer af en konventionel bil med 400 kr. om året, mens gennemsnitlige elbilejere sparer 2.000 kr. årligt.

Modellen er den mest beskedne af de i alt fire modeller, når man ser på den anslåede reduktion i CO2-udledning. Kommissionen vurderer, at den vil reducere CO2-udledningen med 200.000 tons.

For statskassen vil modellen give et provenu på 2,7 mia. kr om året.

Samfundsøkonomisk går modellen i nul, viser beregningerne.

Model 2

Går efter at skaffe yderligere 200.000 grønne biler på vejene i 2030 end hvis man ingenting gør, i alt 600.000.

Ligesom med model 1 står ejere af en gennemsnitlig benzin- eller dieselbil til at få en årlig ekstraregning på 400 kr.

Til gengæld vil en gennemsnitlig elbilejer spare lidt mere end med model 1, nemlig 2.300 kr. om året.

Modellen vil ifølge kommissionen reducere CO2-udslippet med 300.000 ton hvert år.

Hvad angår statskassen, giver modellen 2,3 mia. kr. i øget indtægt, mens der bliver tale om et samfundsøkonmomisk tab på 300 mio. kr.

Model 3

Her skal vi op på 750.000 grønne biler i 2030. Altså 350.000 flere end der ellers ventes.

Og nu begynder regningen at stige, hvis man ejer en benzin- eller dieselbil. De vil i gennemsnit blive 2.300 kr. dyrere at eje hvert år.

Elbiler vil i snit blive 2.000 kr. billigere i årlige afgifter.

CO2-udslippet falder i denne model med 900.000 ton om året.

Statskassen vil med model 3 få yderligere 2,9 mia. kr. om året, mens det samfundsøkonomiske tab til gengæld bliver på 2,4 mia.

Model 4

Så er vi fremme ved den ’store’ model. Den, der skal indfri tidligere statsminister Lars Løkke Rasmussen og andre politikeres mål om 1 million grønne biler i 2030.

Denne model koster for en gennemsnitlig ejer af en konventionel bil 5.900 kr. mere end i dag i øgede afgifter.

For elbilejere vil afgifterne i snit falde med 1.500 kr. om året.

På CO2-fronten er der også tale om den største model. Her vil CO2-reduktionen nå op på 1,5 mio. ton i 2030.

Statskassen vil med model 4 vokse med 4 mia. kr. om året, mens der vil være et samfundsøkonomisk tab på 5,7 mia. kr.

Kilde: Kommissionen for grøn omstilling af personbiler

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce