0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Overraskende tysk dom giver grønt lys til Femern-tunnel og debat om nye, danske megaprojekter

Tysk domstol baner vej for at starte byggeriet af Femern-tunnel. Det kan blive afgørende for både en Kattegat-bro og en kunstig ø i Øresund.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Femern A/s
Foto: Femern A/s

Femern-tunnelen udmærker sig blandt andet ved at blive meget bred med sine to jernbanespor foruden en motorvej med to spor i hver retning.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den danske stat kan ånde lettet op. Den største trussel mod dette årtis største byggeprojekt, en tunnel mellem Rødby og Puttgarden, blev tirsdag ryddet af vejen. En tysk forbundsdomstol i Leipzig ikke blot affærdigede alle seks klagepunkter fra miljøorganisationer, lokale protestbevægelser i Tyskland og rederiet Scandlines, hvis færger i dag sejler på ruten. Den gjorde det også overraskende hurtigt.

Eksperter havde på baggrund af tidligere klager over tilladelserne til at udbygge en motorvej og til at grave ud i Kielerkanalen forventet en årelang proces. Nu betyder domstolens afgørelse, at miljøgodkendelsen til tunnelbyggeriet, som delstaten Slesvig-Holsten udstedte 31. januar 2018, endelig er trådt i kraft. Den danske stats projektselskab, Femern A/S, har dermed lov til at grave en 18 kilometer lang betontunnel ned på bunden af også den tyske del af Østersøen og dække den over med sand og sten.

Går alt efter de danske planer, vil de første biler og tog suse gennem tunnelen i 2029. Selv for en tunnel til næsten 60 milliarder kroner er det lang tid at vente.

Femern-tunnelen har allerede over et årti på bagen. I 2008 underskrev Danmark og Tyskland en statstraktat om projektet. Dengang var målet at åbne tunnelen i 2018, og traktaten med Tyskland er speciel af andre årsager end forsinkelsen.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter