0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Afsløring: Dansk skibsreder samarbejdede med amerikanere om dødsskib

Var den danske skibsreder bag ’Scandinavian Star’ i virkeligheden stråmand for amerikanske bagmænd? Det spørgsmål rejser sig, efter at et ukendt advokatbrev og dagbogsnotater er kommet frem. I næste måned begynder politiske forhandlinger om en undersøgelse af sagen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mads Winther
Foto: Mads Winther

Skibsreder Henrik Johansen samarbejdede med amerikansk selskab om 'Scandinavian Star' efter branden.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Allerede tre måneder efter den uopklarede mordbrand på ’Scandinavian Star’ natten til 7. april i 1990 fik dansk politi besked om, at den danske forretningsmand Henrik Johansen samarbejdede med det amerikanske selskab SeaEscape om kontrollen med skibet efter branden.

Det viser et hidtil ukendt advokatbrev og dagbogsnotater.

Ifølge overlevende og pårørende styrker det en mistanke om, at Henrik Johansen, der fik ansvaret som reder for den elendige sikkerhed på skibet, kunne have været stråmand for det amerikanske selskab, som også fik forsikringspengene.

»Hvis disse oplysninger var sivet ud til offentligheden dengang, ville der være blevet stillet en masse spørgsmål«, siger Mike Axdal, der er talsmand for den danske forening for pårørende:

»På det her tidspunkt havde medierne spurgt ind til overdragelsen af skibet, og hvis det var blevet kendt, hvor stærke interesser SeaEscape havde i skibet, var der blevet ballade. Det ville have tvunget politiet til at efterforske dette spørgsmål«.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere