0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bundlinjen: Kinas vækst er en guldgrube for Mærsk

Fragtraterne til Europa er tredoblet på få uger. Det er godt for Mærsk, men det kan give en regning til forbrugerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bobby Yip/Ritzau Scanpix
Foto: Bobby Yip/Ritzau Scanpix
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER


Fragtraterne for containere fra Kina til Europa er tredoblet de sidste to måneder. Der mangler containere til at rumme de mange kinesiske varer, som efterspørges i Europa. Det har, sammen med Kinas uventet store vækst, drevet raterne så højt op, at den vigtige rute er blevet en guldgrube for A. P. Møller - Mærsk.

Kina har som den første store økonomi lagt pandemien bag sig. De nyeste tal viser, at Kina voksede mere i fjerde kvartal sidste år end i første kvartal, nemlig 6,5 procent. Årets slutspurt var så stærk, at Kina for hele 2020 får en positiv økonomisk vækst på 2,3 procent. Kinas indsats mod coronavirusset har været så effektiv, at landet ikke blot er kommet hurtigst ud af krisen, men også er sluppet med det mindste økonomiske tab.

Transportpriserne for containere er steget så meget, at kunderne i Europa nu begynder at overveje at sende regningen videre til forbrugerne. Det koster ifølge finansavisen Financial Times nu mere end 9.000 dollar (55.000 kroner) at sende en 40 fods container fra Shanghai til Nordeuropa. Det lyder måske dyrt, men der kan være ganske mange par gummisko og jeans i en enkelt container, så på de varer vil prisafsmitningen næppe blive synlig. Til gengæld er der andre produkter, som fylder noget mere, og højere transportpriser vil i sidste altid blive søgt væltet over på kunderne.

De høje fragtrater vil sørge for, at A. P. Møller - Mærsk kommer til at aflevere et flot regnskab for 2020. Det har selskabet allerede taget forskud på ved at opjustere forventningerne, og investorerne er blevet belønnet med en massiv stigning i aktiekursen. Topchefen, Søren Skou, står stærkere end nogensinde, og han får nu bedre økonomiske muligheder for at gøre erobringer på landjorden, så A. P. Møller - Mærsk bliver en logistikvirksomhed med en stærk position både til søs og på land. Det har været målsætningen for de seneste års store forandringer i virksomheden.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter