0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

»Amatøragtigt«: Lyntestfirma får hård kritik

Ekspert i databeskyttelsesret undrer sig over, at regionerne ikke undersøgte firmaers datasikkerhed mere grundigt, før man tildelte kæmpeordre i udbud. Det er ikke vores ansvar, at en underleverandører undlader at følge reglerne, siger regionerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rick Bowmer/Ritzau Scanpix
Foto: Rick Bowmer/Ritzau Scanpix

Underleverandør til firma, der vandt regionernes udbud på hurtigtests, har gennem interne beskeder delt navne, cpr-numre, telefonnumre og oplysninger om positive coronatests. Stik imod regler og kontrakt.

Danmark

»Amatøragtigt«.

Sådan beskriver specialist i databeskyttelsesret Ayo Næsborg-Andersen håndteringen af følsomme persondata hos Medicals Nordic. Samme firma, som sammen med SOS International fra på mandag står til at levere den væsentligste del af 100.000 daglige kviktests i tre måneder, som regionerne yderligere har indkøbt.

Som Politiken og BT har afdækket, har det nemlig vist sig, at ansatte og tidligere ansatte ved Medicals Nordic i ugevis har haft direkte adgang til de testedes navne, cpr-numre, telefonnumre og oplysninger om positive coronatests på deres private telefoner og løbende delt dem blandt alle ansatte gennem beskedtjenesten Whatsapp.

»Jeg har meget svært ved at se, at det her kan være lovligt«, siger Ayo Næsborg-Andersen, lektor i databeskyttelsesret ved Syddansk Universitet.

»Der er to store problemer: Et er, at man bruger Whatsapp til at håndtere personoplysninger, hvilket er meget kritisabelt. Det andet er, at medarbejderne er instrueret i at benytte deres private telefoner, som for eksempel kan være sat op til at uploade til iCloud (Apples servere, red.). Denne praksis er helt igennem uigennemtænkt«, forklarer hun og fortsætter:

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere